FAQ |
Kalender |
2011-01-29, 09:09 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag har använt one.com under många år utan problem, tills årskiftet, då min domän helt plötsligt utan förvarning blev obrukbar. Då jag kontaktade one.coms support var deras förslag att jag skulle skriva om alla mina html-sidor!? Inte med ett ord nämndes att one.com hade något ansvar för dessa problem. Anledningen till problemet är att mina html-sidor använder server-side-includes (SSI). Enligt one.com är det en teknik som de officiellt inte har haft någon support för. Trotts det har det fungerat och one.com har aldrig påpekat eventuella problem med detta. Som tur är den bara en hobbysite, och jag lider ingen ekonomisk skada. Jag vet inte om one.com är unik i detta avseende, men om man är företagare bör man nog tänka över dessa risker. Kanske löper man samma risk för plötsliga avbrott, oavsett webbhotell. Sedan kan man ju undra hur one.com sköter sina kundrelationer. Normalt gäller att "kunden har rätt". Tydligen inte så hos one.com. Jag antar det hade låtit annorlunda om jag hade varit en stor kund hos dem. Jag förstår att tekniska problem inte alltid kan undvikas, men i detta falla tycker jag one.com har en usel kundhanteringen. Därför är jag snart en f.d. kund hos dem. En anledning till att jag valde one.com från början, är deras låga pris. Eftersom jag har små krav på utrymme och bara har en domän, så behöver jag inte några finesser. Kan någon rekommendera något annat? Lågt pris är en fördel. |
||
Svara med citat |
2011-01-29, 13:00 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Eftersom de inte har support för SSI så är det inget som hindrar dem från att helt
inaktivera funktionen. Det finns säkerhetsrisker med alla extra features man lägger på och SSI är väl inte den mest använda feature'n hos webbhotell. Dock borde de kanske informerat sina kunder om att de inaktiverar SSI.. |
||
Svara med citat |
2011-01-29, 13:12 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Jag tycker fortfarande den är väldigt nonchalant mot kunderna att bara slå av en sådan funktion, utan någon som helst förvarning. Om det själv inte kan/vill analysera vilka som använder SSI, borde en sådan varning gått ut i god tid. Oprofessionellt och klantigt tycker jag. Citat:
En intressant fråga är om detta är så här i allmänhet webbhotell hanterar sina kunder eller om detta bara vare ett olycksfall. |
||
Svara med citat |
2011-01-29, 13:33 | #4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men jag är tämligen säker på att de allra flesta gör det också. Det vore väldigt konstigt annars.. |
||
Svara med citat |
2011-01-29, 13:40 | #5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Som sagt, jag har tappat all förtroende för one.com och kommer ganska snart byta webbhotell. Inte för att jag tror one.com bryr sig, men webbhotell bör inte kunna behandla sin kunder hur som hest, även om jag inte är en storkund.
|
||
Svara med citat |
2011-01-29, 13:41 | #6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tycker inte det är mycket att bry sig om. Om stöd för en teknik inte finns listad under de specifikationer man har delgivits så bör man inte heller använda sig utav den från första början. Om något sedan råkar fungera trots allt så är det egentligen irrelevant och knappast nödvändigt att informera kunderna om att något som aldrig funnits nu är borta Däremot hade det inte skadat kundrelationerna om man ändå gjort det. Förmodligen bryr sig inte särskilt många One-kunder om detta; jag hade själv inte lyft ett ögonbryn om jag mot förmodan lagt något hos dem.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-01-29 klockan 13:44 |
||
Svara med citat |
2011-01-29, 13:42 | #7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Någon gång har det hänt hos oss av misstag, men det åtgärdas snabbt isf.
Vi sitter fortfarande bla med några extra mysql4 och php4 servrar för att några kunder behöver detta ;-) Tror nog att det finns många nischade webbhotell där du får vad du behöver dock är ONE så pass stora så de har inte den möjligheten. Är det ett måste för dig så kolla runt du kanske hittar något i samma prisklass med SSI aktiverat. |
|||
Svara med citat |
2011-01-29, 14:00 | #8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Mera som en reklambroschyr, och någon mer teknisk information har jag inte hittat. |
||
Svara med citat |
2011-01-29, 14:11 | #9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
http://www.one.com/article.do?name=p...ting&locale=sv Det har dock sagts hundra gånger vid det här laget - använder man webbhotell som One.com så kan man inte förvänta sig mycket alls, särskilt inte när det gäller kundrelationer och support.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
Svara med citat |
2011-02-05, 16:06 | #10 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Känner man att one.com inte erbjuder den kvalitet och support man behöver så är det hög tid att byta webbhotell, men inte pga att one.com inte håller vad man erbjuder i relation kvalitet/pris, utan pga att man spelar i fel division med sitt webbkonto. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|