FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej har ett problem som jag inte lyckats lösa trots en sen natt igår och tidig morgon idag
håller mig kort då jag hoppas att någon här julsurfar runt precis som mig innan kalle anka börjar 1. har köpt m m a f o r u m punktse 2. finns en gammal version av phpbb forum där just nu och ägaren har skickat över databasen i en sql fil 3. jag ska ladda upp den nyaste versionen av phpbb forum i mitt webbhotell för att sedan lägga till sql filen så att jag får med alla trådar osv 4 mina problem 1. sql filen är för stor för att laddas upp, den är 14mb och loopia klarar det inte tror max ligger åp lite strax över 2mb, hur löser jag det? 2. jag kommer inte ens åt min sajt på det sätt att jag genom ftp klienten laddat upp den nya versionen av phpbb3 forumet men installeringen som ska dyka upp kommer inte fram när jag skriver in rätt URL utan det gamla forumet syns bara och ett länk finns ej meddelande ( måste man ta bort det trots att det ligger på någon annan server , kan det ha något med kopplingen till domännamnet som jag nu äger och skapat en egen hemkatalog för?) 3. hur ska jag få sajten att fatta att jag vill installera en nyare version? (har fungerat bra när jag ska lägga till ett forum på gamla wordpress sajter i samma webhotell då hittar phpbb och installationen kan börja) känns som om phpbb inte ska vara så jäkla komplicerat och hoppas att jag missat någon enkel grejj. tack på förhand frankw Senast redigerad av frankw den 2010-12-24 klockan 11:39 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för ditt e-postmeddelande.
Vilken adress använder du? Då domännamnet inte pekar mot oss behöver du använda dig utav adressen xmaforum.se.loopiadns.cox Här kan du göra en installation av forumet, och sedan ladda upp SQL-filen för att fylla på tidigare inlägg. Då storleken är för stor för phpMyadmin behöver du använda ett lokalt program för att göra uppladdningen. Exempel på ett lokalt program är MySQL Workbench. http://dev.mysql.com/downloads/workbench/ Återkom gärna om du har frågor eller funderingar. Önskar trevlig dag. bra jobbat av loopia som svarade inom ett par minuter ! bra grejjer |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du ska nog akta dig från att bara föra över databasen. Den tidigare ägaren har använt moddar så du bör köra en normal uppdatering. Du kanske vet att tidigare ägaren använder en version från phpbb-seo?
Angående uppladdning av databasen kan du ansluta till din MYSQL-server externt och ladda upp SQL-filen genom exempelvis MYSQL-administrator eller liknande programvara. https://support.loopia.se/wiki/Flytta_MySQL-databas Av resten du skrivit förstår jag knappt vad du menar. Men under punkt 2, menar du att du inte kommer åt mmaforum.se under din katalog på Loopia? Domännamnet pekar nämligen inte mot Loopia så det kan vara därför.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
yes, kollade igenom det nu och kommer säkert bli jobbigt med nyinstallationen då den existerande versionen är moddad, ska nog köra direkt med en migration till vbulletin då den har alla egenskaper som jag i slutändan vill kunna använda. ska köpa licens nu.
det jag fått från tidigare ägare är en sql fil som bör ha allt som behövs vid flytten? japp, du hade rätt ang att domänen inte pekade mot loopia, någon som har tid och vill tjäna en snabb slant på att flytta över allt från phpbb versionen till vbulletin får gärna säga till, för över pengarna direkt när det är fixat. Jag ska göra ett försök då allt finns stegvist förklarat men om någon lyckats med att flytta över forums på ett bra sätt där alla medlemmar blir glada och utan stora google förluster så är det bättre att den personen gör det. Senast redigerad av frankw den 2010-12-24 klockan 19:26 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Mitt förslag är att du läser på lite mer kring migrering, vad du har nu och vad du behöver, vilka problem som existerar och vad du bör tänka på innan du genomför övergången. Du ska inte stressa dig igenom övergången, då blir det lätt fel.
Några saker du bör ha i åtanke är: - Det går inte att importera lösenord från phpbb 3 till vb (Tror ej detta är fixat). - Alla URLs kommer omvandlas, du måste 301:a alla från gamla struktur till nya alternativt kopiera nuvarande struktur om du har koll på hur man gör det. - Läs ALL dokumentation kring migrering av forumen innan du genomför det så slipper du förhoppningsvis överraskningar. Försök skriva ner en lista över vad som måste göras. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
tack för bra tips daniel =)
kör på det säkra och anlitar någon som kan området då jag helt lever på google trafik. god jul ! mvh frankw |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Men tex att du får en exakt kopia på hela webb rooten (tex public_html katalogen) i en zip eller tar fil tex. Sedan databas som du redan fått. när du lägger in detta så kan du göra en väldigt enkel installation. för det du egentligen gör är bara en flytt och då är det inte mycket som ska ändras. bara databas kopplingen och kanske någon enstaka inställning på någon modd ibland.. så stabilast är antagligen att fråga efter en kopia på alla filerna från siten. när mina kunder köper/säljer/byter siter så brukar de föredra att göra en flytt. en flytt är enklare än vad du verkar försöka göra. Lycka till. och god julafton ![]() Barnen kollar på kalle anka här :P |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|