FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Idag hittade jag en kursbeskrivning varav 40% av texten var tagen direkt från min hemsida. Kursbeskrivningen innehöll 213 ord. 127 ord hade de skrivit själva. Resten är mitt och detta hade klippts och klistrats in i deras egen text (utan tvekan om att det är kopierat från mig).
Jag har försökt begripa mig på vad som gäller angående copyright och det verkar ju som om detta är ett övertramp. Stämmer det? Om det är så, vad kan jag göra? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Nar jag hittar texter pa svenska sidor som kan intressera mina besokare i USA sa brukar jag alltid maila innehavaren av sidan och fraga om jag kan fa kopiera delar eller hela delar av texten, istallet for att bara "sno" och sen sitta illa till med ett vapen pa tinningen. Jag har manga texter fran svenska sidor som jag anvander i USA med tillatelse.
Texten som dom har "tagit", ar det text som du har skrivit med egna ord eller sjalv kopierat fran nagon annan sida? Om det ar egen text sa ska det val landa under lagen for copyright. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Samtliga texter på min hemsida är skrivna av mig (utom bokbeskrivningarna, men där har jag tillstånd.)
I det här fallet har de tagit en del av en artikel jag skrivit. I förhållande till artikelns längd är det bara en liten del, men denna lilla del fyller ju upp 40% av deras kursbeskrivning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Att gå vidare med ärendet kan dock bli rätt dyrt, det är ju civilmål som jag fattat och advokater är inte gratis. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Nej, jag har inte fått nån cred för det hela och det är väl rätt knepigt för dem att göra det eftersom de tagit lite olika stycken/meningar och lagt in där det passar i deras beskrivning. Jag har kontaktat dem och i vänlig men bestämd ton bett dem ta bort texten som tillhör mig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Att be de ta bort texten känns ju dumt när de har tagit delar och inte bara kopierat rakt av. Bättre att göra en deal med de att de länkar tillbaka till dig med ngn form av källa...
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|