Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur mycket får man sno?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-23, 20:50 #1
magiana magiana är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
Medlem

Standard Hur mycket får man sno?

Idag hittade jag en kursbeskrivning varav 40% av texten var tagen direkt från min hemsida. Kursbeskrivningen innehöll 213 ord. 127 ord hade de skrivit själva. Resten är mitt och detta hade klippts och klistrats in i deras egen text (utan tvekan om att det är kopierat från mig).

Jag har försökt begripa mig på vad som gäller angående copyright och det verkar ju som om detta är ett övertramp. Stämmer det? Om det är så, vad kan jag göra?
magiana är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-23, 21:34 #2
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
Doctor.Datas avatar

Reg.datum: Apr 2010
Nar jag hittar texter pa svenska sidor som kan intressera mina besokare i USA sa brukar jag alltid maila innehavaren av sidan och fraga om jag kan fa kopiera delar eller hela delar av texten, istallet for att bara "sno" och sen sitta illa till med ett vapen pa tinningen. Jag har manga texter fran svenska sidor som jag anvander i USA med tillatelse.

Texten som dom har "tagit", ar det text som du har skrivit med egna ord eller sjalv kopierat fran nagon annan sida? Om det ar egen text sa ska det val landa under lagen for copyright.
Doctor.Data är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-23, 21:49 #3
Medlem

Medlem

Samtliga texter på min hemsida är skrivna av mig (utom bokbeskrivningarna, men där har jag tillstånd.)

I det här fallet har de tagit en del av en artikel jag skrivit. I förhållande till artikelns längd är det bara en liten del, men denna lilla del fyller ju upp 40% av deras kursbeskrivning.
Oläst 2010-12-23, 22:32 #4
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av magiana Visa inlägg
Samtliga texter på min hemsida är skrivna av mig (utom bokbeskrivningarna, men där har jag tillstånd.)

I det här fallet har de tagit en del av en artikel jag skrivit. I förhållande till artikelns längd är det bara en liten del, men denna lilla del fyller ju upp 40% av deras kursbeskrivning.
Om de inte ens gett dig credit för det hela bör du iaf kontakta dem om det hela, det minsta du kan begära är att de länkar tillbaka till artikeln de stulit.

Att gå vidare med ärendet kan dock bli rätt dyrt, det är ju civilmål som jag fattat och advokater är inte gratis.
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-23, 23:02 #5
Medlem

Medlem

Nej, jag har inte fått nån cred för det hela och det är väl rätt knepigt för dem att göra det eftersom de tagit lite olika stycken/meningar och lagt in där det passar i deras beskrivning. Jag har kontaktat dem och i vänlig men bestämd ton bett dem ta bort texten som tillhör mig.
Oläst 2010-12-24, 00:18 #6
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Att be de ta bort texten känns ju dumt när de har tagit delar och inte bara kopierat rakt av. Bättre att göra en deal med de att de länkar tillbaka till dig med ngn form av källa...
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017