Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kreditkoll företag med API

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-09, 19:33 #11
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Henkutt Visa inlägg
Tack för alla svar! Har kontaktat dem men det känns som att de till största del vänder sig till konsumenter, vilket såklart är tråkigt.

Båda har lösningar för företag, men kostnaden är ganska hög.

Känns omotiverat att en sökning för skuldsaldo på ett organisationsnummer ska kosta mer än en sökning på betalningsanmärkningar för en privatperson.
Hur resonerar du nu? Det är ju 100 ggr mer komplicerat att bygga en kreditprofil för ett företag än det är för en privatperson. Det alla företag sysslar med är ju KREDIT-UPPLYSNINGAR. Dvs. hur dom bedömer möjligheten för DIG att ge ett annat företag KREDIT.

Om du bara vill ha koll på om företaget har betalningsanmärkningar så kan du ju ringa kronofogden, men då får du tänka på att stora företag som Volvo etc. faktiskt har betalningssanmärkningar pga. att någon skitleverantör valt att driva ett ärende vidare då man kan vara oense om ditten och datten - företaget kan ju ha AAA+ rating iaf.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-09, 19:46 #12
audemars audemars är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2009
audemars audemars är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Sludent Visa inlägg
Nu måste du missuppfattat dem helt, på vilket sätt skulle de jobba mot konsumenter? Deras tjänster är ju bygga för företag, tror knappt de har ett dussin privatpersoner som kunder.

Som jag skrev tidigare så är de mycket villiga att förhandla, i alla fall CreditSafe. Senast när vi avtalde om ny period så fick vi obegränsat antal uppslagningar mot aktiebolag samt 1000 uppslag för privatpersoner och 1000 för företag (handelsbolag etc, ej aktiebolag) Kostade väl i runda slängar 10K för ett helt år...
Han menar att de främst jobbar med kreditupplysningar på privatpersoner och mindre på företag.
audemars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-10, 08:51 #13
Sludent Sludent är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Sludent Sludent är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Men det är ju inte sant!
Med CreditSafe får du ju fram i princip all information du behöver, resultat, bokslut, info från KFM, rekommenderad kreditlimit / kreditprövning, eventuella dotterbolag, allt lätt och överskådligt. Vad mer kan man begära?
Sludent är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-10, 18:01 #14
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av audemars Visa inlägg
Han menar att de främst jobbar med kreditupplysningar på privatpersoner och mindre på företag.
Stämmer inte det heller.

Kostnaden och risken på ett företag är högre.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-11, 06:33 #15
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Hur resonerar du nu? Det är ju 100 ggr mer komplicerat att bygga en kreditprofil för ett företag än det är för en privatperson. Det alla företag sysslar med är ju KREDIT-UPPLYSNINGAR. Dvs. hur dom bedömer möjligheten för DIG att ge ett annat företag KREDIT.

Om du bara vill ha koll på om företaget har betalningsanmärkningar så kan du ju ringa kronofogden, men då får du tänka på att stora företag som Volvo etc. faktiskt har betalningssanmärkningar pga. att någon skitleverantör valt att driva ett ärende vidare då man kan vara oense om ditten och datten - företaget kan ju ha AAA+ rating iaf.
Kommun, stat och landsting tillsammans med många av landets största företag är usla betalare. Det är välkänt. Många har anmärkningar men det betyder inte att de inte kommer att betala, men de betalar sällan på 30 dagar - snarare 90 dagar eller mer.

Hur just Volvo specifikt sköter sådant har jag ingen uppgift om.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-11, 12:50 #16
Henkutt Henkutt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
Henkutt Henkutt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg

Jo fast jag är inte ute efter någon kreditprofil. Jag vill ställa frågan "har den här kunden skuldsaldo hos KFM" och få "Ja/Nej" som svar. Det problem du nämner om större företag, är jag väl medveten om och samma sak gäller stat, kommun och landsting.

Självklart kan jag teoretiskt ringa KFM men min tanke är att göra en busenkel process.

Vidare gällande den input att jag missuppfattat allt, så menar jag såklart att de vänder sig till ehandlare som säger produkter mot konsument och inte mot företag. Vi säljer till största del (säkert 95%) till företag. De företag som vi vill undersöka är de som vi inte hört talas om eller som vi saknar info om på annat sätt.
Henkutt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017