FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Driver en sida som just nu ligger etta på vårt viktigaste sökord men inte lika bra på de lite mindre, PR3. Tanken är att starta en blogg på ämnet men kan inte bestämma mig för om jag ska lägga den på en egen domän (satellit) och länka mycket till huvudsidan eller om jag ska lägga den som en undersida till huvudsidan. Vad har ni för erfarenheter av detta?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Varför inte bara blog.dindomän.idn?
Så kan användarna relatera att de är samma sida fast blogg. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Såklart ja, tänkte inte ens på det. Tack!
Men vad tror ni ur SEO-synpunkt? Underkatalog eller subdomän? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
subdomän blir mer som en "egen" sida istället för en underkatalog bara. /blog/
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Bloggen kommer vara för kunder att skriva om vår produkt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Subdomäner bör undvikas i SEO-syfte då subdomänen behandlas som en enskild domän. Och för att subdomänen inte ärver kraft från huvuddomänen i lika stor grad som en mapp.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Tänk över vad som är syftet med bloggen. Det är lite antingen eller beroende på vad man vill få ut av den.
Vill man skicka länkkraft till huvudsajten är en egen domän helt klart det bästa alternativet. Tror man att bloggen kommer attrahera många att länka till den så tycker jag det är bäst att lägga den i en mapp. Vill man "utöka" huvudsajten med mer innehåll så är även mapp att föredra. Subdomän skulle man kunna säga är ett mellanting. Den behandlas inte riktigt som en egen domän, men ger inte inte heller lika stora fördelar när man länkar till huvuddomänen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Mycket tänkvärt och mycket bra synpunkter!
Jag funderade på samma sak och min blogg hamnade på en subdomän. Jag kände att det inte skulle vara något tvivel om att det var vår blogg och ingen annans samtidigt som jag ville separera den lite ifrån övriga sidan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
jag föredrar också att lägga på subdomäner, den känns mer som en del av sidan på det viset tycker jag.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|