FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag är alldeles strax redo för att lansera min sajt och ta första steget in i "webmastervärlden". Jag har ingen erfarenhet av detta sedan innan, har bara några bloggar. Jag tänker att jag då och då ska uppdatera sajten, den är alltså inte 100%-ig, men det kommer den ju aldrig bli. Det ska väl vara bra ur SEO-vinkel att uppdatera ibland?
Jag tänkte fråga er, har ni några tips eller en inofficiell checklista att gå efter innan lansering? Vill helst inte lansera och sedan upptäcka att något saknas. Sajten är en resguide. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är väldigt, väldigt bra med en sajt som uppdateras med fräscht innehåll. Google avgudar sådana sidor. Så ja, uppdatera din sida med nytt innehåll så ofta du kan! Det kanske inte syns direkt, men det lönar sig i längden.
Jag är antagligen något olik andra webmasters då jag enbart sysslat med affiliatemarknadsföring förut. Men jag brukar kolla mitt innehåll, sedan designen och sist, men inte minst, on-page optimeringen. När allt det är klart kör jag på med mitt länkbygge! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Vad är on-page optimering? När du börjar med länkbygget, då har du redan lanserat sidan va? Tack för svaret
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det finns givetvis massor att kolla innan man släpper en site.
Något som jag alltid kör stenhårt på är domän/urler eftersom dessa aldrig bör ändras när en sajt har lanserats. Har du välstrukturerade och logiska filnamn? Samma gäller givetvis ur seo synpunkt. w3c har en massa goda råd: http://www.w3.org/QA/Tips/uri-choose w3c är för övrigt en guldgruva med tips men kanske lite tekniskt tungt och omfattande för en "nybörjare". Många kanske tar detta för givet men se till att sidan funkar bra i alla webbläsare, operativsystem(ink mobiler), för personer med funktionsnedsättningar osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Många lägger upp sidan i feedback delen här på WN eller andra liknande forum. Då får man ofta tips på olika saker som bör justeras innan lansering.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Och ja, det är först när jag lanserat sidan jag börjar med mitt länkbygge. Länkbygge är off-page optimering av en sida. Jag har för övrigt en teori om att man enkelt kan straffas av Google ifall sidan inte innehåller något som tillför besökaren något värde (innehåll!) men ändå har hur många länkar som helst pekandes till den. Detta hände en sida jag äger. Den hamnade i Googles filter och rankar oerhört dåligt. Men snart tar den sig förhoppningsvis ut ur filtret! Kom dock ihåg att det jag säger beträffande Googles straff enbart är en teori som jag och många andra valt att tro på. Den är ju ganska logisk om man tänker efter. Bra tips! Där kan man få hur bra tips som helst. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Betyder precis som det låter, att optimera allt på din sida. Se till så att titlar, H1, H2, keywords och meta-description ect är bra skrivna och rätt taggade.
Och att sidan är lättnavigerad och bra strukturerad, gör det enkelt för dina besökare att hitta det dem söker. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
ON-page optimering: saker som ändras på själva sidan. OFF-page optimering: länkar till din sida. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hej hej hemskt mycket hej.
![]() checklista hmm, jämför din site mot andras och se om de fattas nått. Svårt att skapa en uppskattning när man inte kan se nått resultat, lättare att ge feedback direkt då. Har du nått matnyttigt på sidan, kontakt formulär, alla funktioner funkar på sidan, är de community o allt funkar kring de? Massa runt omliggande grejer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Googla efter eventuella konkurrenter och se hur de byggt upp sina hemsidor. Kopiera dock inte designen rakt av, utan få dig bara en helhetsbild av sajten och dess struktur samt innehåll. Utgå från att sajten är bättre än din. Har fungerat bra för mig i mina dar ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|