FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej,
Ett problem som jag löst på olika icke-eleganta sätt är detta, och något som jag gissar finns en betydligt smartare lösning på: Jag har två tabeller - Företag och Företagstyp Företag FöretagsID FöretagsNamn FöretagsTyp FöretagsTyp FöretagsTypID FöretagsTypNamn Här vill jag koppla företagstypen hos tabellen Företag med en - eller flera! - företagstyper. Säg att företagstyper är Gruvbolag, Skogsbolag, Stenbolag och AB Alltmöjligt är både ett Gruvbolag och Skogsbolag. Vad är då den mest eleganta lösningen för att koppla dessa med hjälp av php och mysql? Jag är även tacksam för sökord jag ska titta på, länkar till tutorials. Har hållt på mycket med php och mysql, men gör alltid på samma (dåliga) sätt och det är dags att uppgradera kunskaperna lite. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Skapa en tredje tabell, och lägg in alla relationer i den. En kolumn för FöretagsID, och en kolumn för FöretagsTypID. Ett företag med två typer får då två rader i relationstabellen.
Om du vill ha söktips, googla på "Many-to-Many Relationship" Senast redigerad av Lindahl den 2010-11-03 klockan 22:37 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Som jag ser det finns det två alternativ.
Det första alternativet är att lägga till en INT-kolumn till tabellen som innehåller alla företag. Denna INT använder du som en binär flagga: bestäm dig för vilken bit som betyder vad och sedan använder du bitoperationer för att sätta/nollställa bitarna. Det är någorlunda enkelt att hantera, men kräver en del kunskap för att få till (tex Booles algebra och liknande). En stor nackdel är att om du börjar med en väldigt lång lista med företag kommer kanske antalet bitar (och därmed antalet företagstyper) inte att räcka till. Det andra alternativet tycker jag är snyggare, men det belastar databasen lite mer: skapa en tabell för företagen, men den skall bara innehålla typ företagets namn, adress, kontaktuppgifter och ett unikt ID-nummer. Detta ID-nummer använder du för att komma åt företagstypen i en andra tabell, där varje enskilt företag kan ha hur många poster som helst (en post för varje typ de skall ha). Fördelarna är att du kan ha hur många typer som helst och varje enskilt företag kan ha hur många typer som helst. Nackdelen är dock att det kräver lite mer jonglerande med tabellerna i databasen och deras innehåll. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Om jag vore du, så skulle jag köra på detta.
Citat:
Senast redigerad av William den 2010-11-03 klockan 22:44 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Vilken algoritm och databasstruktur du ska använda hänger mycket på hur du vill kunna behandla och söka i datan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för bra tips, det var faktiskt den lösningen jag tänkte köra på (separat tabell som knyter ihop de andra två tabellerna) från början. Trodde dock det fanns andra sätt som nån form av standardfunktion i Mysql eller jag vet inte.
Tack för hjälpen allesammans! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Ett tillägg till mitt förra inlägg: det går åt tre tabeller för den lite flexiblare lösningen (alternativ två): en tabell med info om företagen (namn, adress, telefonnummer osv), en tabell med info om företagstyperna (vad de olika typerna skall kallas: skogsbolag, stenbolag, grönsaksbolag...) och en tabell med kopplingar mellan dessa två andra tabeller.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du har många företag (flera hundra tusen) och många kategorier (flera tusen) och datat dynamiskt förändras (växer/minskar) kan ju NoSQL vara ett alternativ (dokumentdatabas) - relationsdatabaser är ju enbart bra på.. relationer
![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|