Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

När domänägaren inte vill sälja?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-11-01, 23:03 #21
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Har stött på det flera ggr.

En ICA handlare hade en domän som dom inte använde, men när dom inte ville sälja för 50.000 så inser man att enda sättet att få domänen är att köpa företaget eller bränna ner deras butik (ingadera lockande alternativ)

Oftast ser domänägare en kontakt med en köpare som en trisslott där det alltid är vinst. Dom tror dom vunnit på lotto och att oavsett vem som köper den, hur lite pengar dom har så kommer som själva att bil miljonärer. En sådan inställning brukar ju inte vara lätt att gå runt, tyvärr.

I dess fall går det heller inte att förhandla utan dom sitter där och runkar tills man säger det magiska budet på "1 miljon kronor" - självklart kommer det aldrig att hända och dom sitter där med domänen.

Det är problemet med domänhandeln - investeringen är 0 vilket det således (resonerar dessa med inte speciellt stor hjärna) att om jag håller på min lottokupong som inte gav någon vinst så kommer den göra det om 10 år. Istället för att få 50.000 i garanterad intäkt så väljer dom alltså att få 0 i hopp om att dom får 1 miljon om 10 år.

Enda taktiken som jag lyckats med som fungerar är att hyra domänen. Det är ju som att hyra en bra adress på strandvägen - ser bra ut men nästa år kanske man inte har råd att betala hyran.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-02, 13:13 #22
JLEs avatar
JLE JLE är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2007
JLE JLE är inte uppkopplad
Flitig postare
JLEs avatar

Reg.datum: Jul 2007
Jag kan komma på en mängd alternativ:

1. Anlita en "domain broker". Kanske lite svårare om du redan varit i kontakt med dem
2. Var en jobbig kille och kontakta dem ofta tills du får ett "vettigt svar"
3. Fråga vad den skulle kosta och dra till med några siffror så kanske ni kommer fram till något vettigt efter ett tag
4. Som annan påpekat så fråga om du får hyra/låna domänen
JLE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-02, 15:21 #23
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Som ngn skrev tidigare så kolla gärna om det inte går att hitta en domän/domäner som kan vara väldigt nära deras verksamhet och erbjud denna i utbyte, helst redan med uppförd sida och intäkter. Finns det redan ett färdigt koncept som de kan använda i sitt företag så lockas dom ju givetvis mer, speciellt om den redan idag drar in pengar och är lättskött. Men då måste ju den domänen du är ute efter vara värd det med.
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017