FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Banned
|
Du kan inte ta något som är upphovsrättsskyddat och dela på det och sen tycka att det inte skulle vara skyddat.
Filmen är skyddad. Det kommer du inte ifrån. Punkt slut... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ring APB eller IFPI o fråga, du kommer få ett nej
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Som en som har insyn i bildbyråbranch kan jag säga att det är strängt förbjudet att ta fotomaterial (stillbild) från en rullande film.
Oftast finns det material som bildbyråerna köpt på sig under lång tid (filmrullar och dyl. som ligger i arkiv någonstans) som de äger rättigheter på. Bildbyråer säljer stillbilder eller sekvenser till de som vill åt material ur filmerna. Blir du påkommen kommer en faktura på det bildmaterialet + tilläggsavgifter + eventuell juridik. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Varför skulle det vara skillnad på verkshöjd i ett normalt foto eller ett foto som utgör en del av en videosekvens? Videosekvens är ju bara ett stort antal stillbilder i följd.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Förlåt en banal och lite hypotetisk fråga (från en som uppenbart inte kan detta alls). Låt oss säga att du som svensk medborgare (bosatt i Sverige) gör motsvarande med en stillbild från en amerikansk film och har din sajt på amerikansk server (antagligen irrelevant). Gäller då amerikansk lagstiftning? Eller kan: 1) Det amerikanska filmbolaget "åberopa" svensk upphovsrättslag eller: 2) Filmens svenska distrubutör etc hävda upphovsrätt?
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Jens,
Filmbolagen har byggt alla "broar" mellan sig och tar gärna hjälp av sina juridiska ombud i det land de väl önskar. Mitt tips är att få det hela på "pränt" av det aktuella filmbolaget. I vissa fall är det glada över att de får spridning....om du får kontakt med rätt person. I ett av fallen kontaktade jag ett bolag i Sverige för att dema en DVD-skiva på en mässa. Det tog över en vecka för dem att bestämma sig om det var ok eller ej. Trots att jag hade med mig ett 50-pack av Demo skivan och skulle dema denna samt sälja skivorna på mässan. Förmodligen hade deras aldrig skiva aldrig låtit bättre då jag hade med mig ett mycket trevligt högtalarsystem som Vi t.om hade Europa premiär på.... - De är lite speciella. Så få det på papper och godkänt...annars kommer det med högafflar och brinnande facklor i egenbyggda vassbåtar överrodda till dig.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Du måste ha avtal med den rättmätige upphovsrättshavaren om du ska använda stillbilden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Tack för svar MAT!
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Intressant diskussion..
Hypotetiskt, hur skulle de vara om du tog stillbilden från en trailer. Är även dessa skyddade på samma sätt? Trailers sprids ju här och var på internet bla youtube. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|