FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Hur ofta byter du ut din dator mot en ny? Dvs köper nytt? | |||
Ett par gånger om året eller oftare |
![]() ![]() ![]() ![]() |
1 | 1.27% |
En gång om året |
8 | 10.13% |
Efter 12-24 månader |
10 | 12.66% |
Vartannat år |
19 | 24.05% |
Var tredje år |
22 | 27.85% |
Var fjärde år |
13 | 16.46% |
Var femte år |
2 | 2.53% |
Mer sällan än var femte år |
4 | 5.06% |
Antal röster: 79. Du får inte rösta i den här omröstningen |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
alltså den man privata datorn, laptop eller stationär spelar ju inge. Kan ju iofs vara en dator man "får" från jobbet också. Själv så är det som jag sa en gång om året ca och det är den stationära. Laptop så har det även det varit en om året, dock mest för jag gett bort den gamla eller helt enkelt velat ha en annan. Då blir det kanske 2 eller fler om året då? :P sjukt. har inte tänkt på det så förr.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vart tredje år, sen brukar mina laptops vara lite för långsamma och ha lite för mycket skavanker för min smak. Trodde verkligen inte jag skulle vara i minoritet här. De flesta köper alltså en ny dator vart eller vart annat år?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
När hårddisken blir full. Eller så sätter jag in en ny hårddisk om det går.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Bärbara: vartannat år.
Stationär: Spel-/programmerings-datorn uppgraderas/byts varje år. Surfdatorn byts väl ut efter ca 2-3 år. Sen byter jag väl stationär på jobbet vartannat år och bärbara brukar vara 3 år. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Går inte att svara på då det varierar från dator till dator. Jag byter när det behövs helt enkelt, varken oftare eller mer sällan. Slöseri är bland det värsta jag vet men givetvis kan man inte köra exempelvis videoredigering på en slö maskin.
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Stationära 24-30 månader
Bärbara 24 mån Gäller både dem som finns i privat ägo och i företagets ägo. Anställdas datorer byts med ca 3 års mellanrum. Men då handlar det ju om IT-intensivt företag. En intressant notering är dock att de Mac datorer vi köpt in är i bruk längre än vanliga PC datorer, oftast över 3 år. Men till dessa köps dock AppleCare. /Sebbe Senast redigerad av Sebbe den 2010-10-17 klockan 20:39 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tidigare när jag körde PC så bytte jag väl delar varje år, eller var 6:e månad. Nu är man gammal och har roligare saker för sig än att skruva PC burkar.
Min macpro som jag har på jobbet är inne på sitt 4:e år nu och den går som tåget. Fick lite nytt minne och en 27" dell skärm nyss så den går väl 2 år till. (helt otroligt) Hemma blev det en 2010 års mac pro nu i år och den ska hålla minst 3 år, säkert samma sak där, blir snarare 6 år tror jag. Laptops sliter jag lite mer, framförallt att utvecklingen går snabbare där, är inne på min 3:dje laptop nu på 6 år, så 2 år i snitt (ungefär den tiden det tar att toköra slut på batteriet också). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Vartannat år ungefär
![]() Fast nu lär det bli mer sällan då jag bara kodar och surfar framför datorn i princip. Dock så vill jag ha en ny bärbar snart. (Köpte en billig bärbar när jag var tvungen att att köpa en snabbt efter budget). Numera har föräldrarna den (ett år gammal och jag var väl totalt använt den 7-8 ggr kanske). Har ju i princip gett bort min nu så behöver en egen ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
|
Jag byter dator när det inte får plats fler ikoner på skrivbordet.... nää
Jag byte vart tredje år ungefär. Spelar inga avancerade spel eller liknande, så slöheten är blir sällan något problem. Det som slöar ner laptops mest tror jag är allt damm som samlas i dem. Dammar man ur dem samt lägger om OS regelbundet kan de hålla ett bra tag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
|
Bärbara: Köpte min första för typ 2 år sedan och har inga planer än på att uppgradera. (Är ingen stor användare av laptops egentligen, mer backup)
Stationära: Svårt att svara på eftersom jag byter ut prylar då och då. Grafikkort byts nog ut årligen. Sista köpet var en SSD-disk och nu är jag så jäkla nöjd med den stationära att den håller ett bra tag nu. Har inga planer på att uppgradera på åtminstone ett helt år nu. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|