FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Meddelande raderat
Senast redigerad av kippex den 2011-01-23 klockan 18:31 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har inget klockrent svar på detta (inte mitt område) och jag har inte riktigt tid att fördjupa mig heller, men här är lite spontanta kommentarer.
Firma betyder ung. "namn" och inte bolag, så jag antar att det bör förstås som all typ av namnskyddad verksamhet. Enskild näringsidkare (s.k. enskild firma) har namnskydd i det egna länet; ett AB har det i hela riket; så även en EF (ekonomisk förening). Jag har inte jobbat med ideella föreningar, men den torde också åtnjuta namnskydd, i vart fall om den har registrerats erforderligt. En intresseorganisation kan ju existera i ett flertal former och därför är det inte möjligt att ge ett konkret svar på just denna din fråga. Ett inarbetat varumärke (i ditt exempel Apple) har ett praktiskt sett större skydd än icke inarbetade varumärken. Med inarbetade bör förstås att de är allmänt kända hos målgruppen, och det är inte ett så diffust krav som det låter. Om målgruppen är företag så bör aktören vara känd inom den specifika branschen; om målgrupen är konsumenter bör aktören vara känd i allmänhet (såsom Apple är). Med andra ord så skulle Apple förmodligen varit skyddade även om de inte hade registrerat sina varumärken globalt, ja. Vidare så är generiska ord som du skriver svårare att varumärkesskydda, men om ett formellt varumärkesskydd har uppnåtts (genom en godkänd registrering t.ex.) så är det ju på sätt och vis inte längre ett generiskt ord utan just ett varumärke i det specifika fallet. Därtill är det inte så säkert att just "Apple" (jag vet, det är bara ett exempel, men för ordningens skull) skulle bedömas som ett generiskt ord i Sverige! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|