FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Hej
Vi har planer på att bygga en ganska stor sida med en mycket bra ffärside. Vi kommer lägga en hel del på att marknadsföra den etc. Nu är frågan följande: Vi har som sagt bara IDN domänen, och dom som har den andra domänen vill ej sälja den. Är det dumt av oss att satsa på bara IDN? Det är ju ändå 2010 dom flesta webbläsare borde väll idag klara detta? Dock kanske det blir problem med google? Ska även säga att jag är nybörjare på detta då min starka sida är försäljning & marknadsföring och inte själva IT biten. Tack på förhand. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om affärsidén är så bra så ska ni absolut inte satsa på enbart IDN-domänen. Finns inga andra alternativ? Alltså, snarlika namn, böjelser, andra TLDs som fungerar nästan lika bra? Låt oss säga att ni skulle satsa på IDN, hur blir det då om folk ska kunna maila er? Ser ju illa ut om det är [email protected] och förmodligen kommer domänen utan IDN få alla felskickade mail till sig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ta en annan TLD (tex .com/.nu/.se) och marknadsför den stenhårt. Besök "barbapappa.com" och inte bara som "barbapappa" så kan det lyckas. Men registrera även .com & .nu (om det gäller en .se-domän) om dom är lediga. (Både IDN och icke).
Annars om du endast skall satsa på IDN-domänen under en tld så beror det lite på, vem ägaren är/vilken tld/och vilken adress det gäller. Först då gå det att avgöra hur pass stora bekymmer det kan bli (för det kommer det att bli). Mail funkar fortfarande inte tillfredställande med endast IDN (hur sorgligt det än låter år 2010 ![]() Så fundera på ett annat namn. Det går hur bra som helst att heta "santasy" och tjäna miljoner på att sälja "julkort". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Nykomling
|
Namnet på domänen är just det som är tyngdpunketn.
Vi har några riktigt bra IDN men vi har inte de vanliga. Jag vill inte berätta vilken domän detta projekt gäller, men kan ta en av mina andra som exempel. Det är en . (SE domän vi har) Exempel: Vårdcentralen.se Där är namnet otroligt viktigt för själva affärsideen som vi har. Eftersom vardcentralen.se inte är tillsalu och vårt koncept hänger mycket på just namnet så vill vi satsa på just den med idn. När det gäller att kontakta oss via epost, kan man ju göra ett kontaktformulär på sidan som är kopplad till en annan epostaddress som inte syns utåt? Men jag drog hela konceptet för NIC.se och dom sa att jag utan problem kan köra detta projektet utan att "behöva" den andra domänen. Hoppas ni förstår mitt tankesätt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Vad i hela fridens namn har nic.se att göra med detta? Inte skulle jag fråga de vad de tycker om att jag vill köra ett projekt på en IDN-domän. När jag läste just det du skrivit om NIC.se, tänkte jag genast instiktivt att du var 16 år, men lite erfarenhet i dessa frågor. Tror att de flesta här skulle avråda er utan att tveka en enda minut. Att fråga ytterligare om råd här kommer nog resultera i exakt samma svar.Har ni en otroligt bra idé, så hitta annan domän eller TLD. Kör inte enbart på en IDN .se domän! Det ser inte bra ut utåt heller, ni har potentiella problem om de andra ägarna av den vanliga domänen startar upp liknande projekt. --- Senast redigerad av Helix den 2010-08-22 klockan 00:22 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Med tanke på e-postproblemen så skulle jag inte köra ett stort projekt med enbart IDN-adress.
Sidor som enbart har kontaktformulär i stället för e-postadresser tycker inte jag ser så förtroendeingivande ut. När jag vill ta kontakt med ett företag vill jag kunna göra det via e-post så att kan ha kvar både sända och mottagna mail i mitt e-postprogram. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
- Nej jag är inte 16 år utan 29år och som jag skrev i början är inte IT min starka sida därrav så frågar jag er som kan. Jag tackar för svaren och inser att vi får ta en funderare på hur vi ska göra. Tack |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag vet att detta låter dumt, men jag hade faktiskt kört på IDN-domänen ifall jag vore i din sits. Visst, er e-mail må se riktigt ful ut. Men varför inte bara registrera en annan .se-domän och skapa en e-mail därifrån?
Om jag inte minns fel så har jag sett många göra detta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Undvik, undvik, undvik. Enda skälet till att köra är att det är ett väldigt bra generiskt namn.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ifall affärsidén nu är så bra så känns det som ni borde gjort tillräckligt med research på egen hand för att komma fram till att det är en rejält uselt idé att enbart köra på IDN-versionen. Visst kan man köra så på struntsidor som MFA och liknande men inte ett seriöst projekt.
![]() |
Svara |
|
|