FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Problemet med att ha frakten inräknat i priset är att dina konkurrenter kanske inte har det. Detta leder till att du bli dyrare än dina konkurrenter om man t.ex. köper två produkter.
Hos dig blir det då (produkt+frakt)*2, hos din konkurrent blir det produkt*2+frakt. Vilket oftast blir längre. Annars är det så klart skönt att direkt se vad det kommer att kosta när man handlar. Men jag tror de flesta kunder är vana vid att frakt tillkommer som en kostnad. Ett annat problem kan vara om kunder försöker jämföra priser mellan dig och dina konkurrent, då kommer du "se" dyrare ut (om dina konkurrenter inte räknar in frakten i priset av produkterna dvs), i och med att man som kund ibland missar att räkna in frakten som en kostnad när man gör jämförelser. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag väljer bort de flesta leverantörer jag kan om de lägger på några avgifter oavsett storlek på avgiften. Tilläggsavgifter skapar en osäkerhet för mig som kund som jag aldrig bett om.
Står det "frakt ingår inom sverige" eller "inga extra avgifter tillkommer" så är det något som ställer den leverantören i en klass för sig, de flesta kunder ser inte enbart till priset. Det finns många undersökningar som visat att priset tvärtom kommer i 5-6 hand av de egenskaper en kund använder i sitt köpbeslut. Trovärdighet, och förtroende för leverantören (dvs varumärket), Kvalitet, bra service, snabb leverans och enkelhet betyder enormt mycket mer. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-08-10 klockan 01:13 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du måste nog specificera vad det är du säljer och till vem, för att man ska kunna ge några allmänna rekommendationer.
Man kan argumentera som Conny gör och säga att alla typer av avgifter skapar osäkerhet hos kunden. Samtidigt kan man likväl säga att det är bra om kunden ser vad han betalar för, dvs att allt är specificerat på kvittot. Det finns naturligtvis ingenting som heter "gratis" när det kommer till transporter. Själv föredrar jag att ta en relativt låg enhetsfrakt. I de fallen att enhetsfrakten inte täcker mina kostnader för leverans av en särskild vara, så plussar jag på några kronor på den varans pris när jag lägger in den i shoppen. Conny är ganska hardcore i sin attityd mot avgifter, tycker jag personligen. Inga kunder gillar avgifter, men de flesta brukar acceptera dem om de är motiverade och rimliga. "Fri frakt" är ett mycket lockande säljargument. Men de flesta har ingenting emot att betala en fraktavgift, om det framgår att du som säljare i alla fall inte tjänar några pengar på den. Skriv i leveransvillkoren att ni tar en enhetsfrakt och att ni subventionerar fraktkostnaden, dvs att er avgift understiger fraktbolagets faktiska kostnad. Tänk på att du naturligtvis måste tjäna pengar. Erbjuder du fri frakt, eller en subventionerad fraktavgift, så måste du ta igen det på annat sätt. Utmaningen är att ta bra betalt (gärna mer än sina konkurrenter) och att ändå ge kunden en känsla av att ha gjort ett bra och prisvärt köp. Det är en utmaning, men är riktigt kul och lönsamt när man får till det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Min princip med enkelhet och tydlighet är vanlig, jämför när du går till ICA och handlar, det pris som står på hyllan/produkten är det du betalar när du kommer till kassan, det tillkommer inte frakt, porto kortavgifter eller annat, allt som kunden betalar för är ett konkret värde för kunden, kunden kan välja vilka produkter han/hon tar med sig och behöver bara betala för just exakt det, inget annat, moms ingår också....
Det är enkelt, tydligt och priserna är satta ur kundens perspektiv. När de ger rabatt så har de ofta ett erbjudande om att man kan köpa 2 produkter av en sort så får an en tredje på köpet. Det lockar till köp men minskar inte omsättningen för ICA deras kostnad är låg för en sn kampanj, men den ger stor merförsäljning. Sen tycker jag de tramsar om priset för mycket, jag bryr mig inte alls om vad det kostar. Jag vill bara vara en nöjd kund. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Fri frakt förstör för svensk e-handel, både konsumenter och e-handlare i förlängningen.
Tyvärr är det ofta nya e-handlare som inte räknar så mycket (som Gustav gör och lägger på frakten på varorna) utan bara säljer till självkostnadspris och sedan lägger ner verksamheten efter 6 månader efter att ha förstört för alla sina konkurrenter genom att vilseleda konsumenterna att priserna faktiskt ska vara så låga... Men problemet är att ingen bransch fungerar eller utvecklas om folk inte tjänar pengar. De som stirrar sig blinda på fraktkostnader är i minoritet och ofta i väldigt speciella nischer. Majoriteten räknar med att frakt kostar och uppskattar att man inte har dolda kostnader i produkterna istället för att skriva ut vad frakten faktiskt kostar. Svenskar vet att frakt är dyrt, precis som de vet att vi har hög skatt i Sverige. Posten och Skatteverket är ganska lika där. Så tänk gärna ett steg längre, fri frakt och låga priser är dåliga konkurrensfördelar. Jobba med annat istället (bättre sortiment, snabbast leveranser, bäst kundtjänst, coolaste köpupplevelsen, personligaste sidan) och du kommer tjäna mer pengar och få lojalare kunder. Självklart ska man alltid visa fraktkostnaden för den aktuella kundvagnen på alla sidor och hela tiden där kunden rör sig. Detta ska självklart ske utan inloggningskrav. Allt annat är också medeltid ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag menar inte att man ska subventionera fraktkostnaden utan tvärtom räkna in den i varje enskild produkts eget pris, och dessutom lägga på vinstmarginal, inte debitera frakt till självkostbnadspris. Utan vinst finns inga förutsättningar att driva företag. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|