FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej!
Jag ska gå rakt på sak, jag undrar om priset på en produkt påverkas utav hur känt märket är? Så måste det väl vara? Macbook pro 15 tum är otroligt dyr, visst, man får mycket för pengarna, men samtidigt, är det inte så att det finns en procentsats som läggs till i priset pga. Mac's och för att inte tala om Apples höga status som varumärke? Tacksam för svar! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Givitvis påverkar priset av olika saker. Inte främst hur känt det är tror jag, mest exklusivitet och funktionalitet. Det finns massor med små exklusiva märken som är extremt dyra. Dom är inte så jättekända för oinsatta.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Klart, gå in i en klädaffär och plocka bort logotyperna på kläderna så har du sänkt varornas värde med en hel del
![]() Är ju därför varumärken är så viktiga att exponera på rätt ställen. Skapa ett varumärke utifrån en viss livsstil osv osv... Få kunden att tro att han köper sig en livsstil typ. Funkar på de flesta ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag skulle nog vilja säga att det bara är ibland.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Varumärket påverkar alltid produktens pris. Inom vissa branscher, såsom tex modeindustrin så kan märket utgöra 80-90 % av priset. Vad gäller just datorer så är tillverkningskostnaden betydligt högre och därför utgör märket ofta en procentuellt lägre del av priset.
Det finns framför allt två orsaker till att ett varumärk kostar. Som kund tar du en lägre risk om du köper ett märke som är känt för att hålla hög kvalité. Du betalar alltså för riskminimering. Den andra faktorn är att ett varumärke kan ge status, eller förmedla ett särskilt budskap. Ett särskilt märke kan tex ha gjort sig känt för att vara ekologiskt, eller att bara snuskigt dyrt. Båda delarna visar vem du är - och det är folk i allmänhet beredda att betala mycket pengar för. Jag är ingen expert på just Apple och Mac. Men med tanke på hypen kring dessa varumärken så skulle jag tro att du får betalar mycket extra för märket, ja. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det beror ju lite på vilken service som erbjuds också. Jag brukar föredra att köpa skrivare från HP eftersom min subjektiva uppfattning är att de inte strular lika mycket och ofta som många andra tillverkares skrivare; men framförallt för att HP har riktigt bra service på sina produkter.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|