FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Är på gång att handla en ny bil, som till absolut största delen kommer att användas i företaget. I dagsläget tar jag ut milersättning från bolaget varje månad för den bil jag har nu. Men tänkte nu att man kanske kunde köpa nya bilen i bolaget och komma undan lite billigare, och slippa lägga ut allt från privata kontot. Ni som är insatta i detta, vad har ni för tips? Läste lite om firmabil och det verkar ju kunna fungera, men risken är väl att man hamnar över 100 mil per år totalt sett i privata resor (svårt att hålla sig under). Vad är mest fördelaktigt, att köpa den privat och ta ut milersättning, eller att köpa den i bolaget? Jag kör väl ca 2-3 mil per dag i snitt, inte alls mycket privat, reser sällan längre sträckor med bilen, har ingen stuga i dagsläget, etc.. Bilen kommer hamna runt en 150.000:- begagnad Volvo V70. Tacksam för tips. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Som jag uppfattat systemet:
Beg: Ta ut milersättning Ny: Ta den på företaget och skatta för att få köra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det stämmer. 18 kr/milen var det man kan få tror jag, så du kommer behöva ett körhäfte.
Bilen måste däremot vara registrerad som lätt lastbil (minst) . D.v.s. separat plats för baggage. Något i den stilen iaf, det var ett tag sen jag kollade upp det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hmm varför ska den vara reggad som lätt lastbil?
Du blandar nog ihop momsavdragsreglerna som kräver luftspalt mellan förarsäte och lastutrymme för att momsen ska bli avdragsgill? Här kommer en post jag skrev om firmabil inför mitt köp: Firmabil eller tjänstebil? Först och främst måste vi skilja på en firmabil och en tjänstebil. Den första är bara avsedd att användas i företagets verksamhet medan den andra även kan användas för privat körning. Skillnaden är att tjänstebilen leder till förmånsbeskattning och firmabilen ej påverkar dig personligen (sålänge du använder den i företaget). 100 mil privat Så om du skaffar en firmabil, får man då inte köra den privat alls? -Jo runt 100 mil är okej per år är okej att använda den. Förmånsvärde då? Förmånsvärde beräknas utifrån det värde som bilen har för dig privat. Detta är såklart ingen tolkningsfråga utan Skatteverket har schablonvärden för detta. Summan beräknas på årsmodell, extrautustning och bilmärke samt modell. För att beräkna förmånsvärdet går du in här hos Skatteverket och fyller i uppgifterna. Tänk på att detta endast gäller brukande av bilen om du betalar den privata körningens bränsle själv. Betalar företaget bensinen tillkommer detta på förmånsvärdet. Summan du får fram räknas alltså som lön och du blir beskattad som vanligt på denna summa. Så om förmånsvärdet är 3000 kronor per månad och du har en skattesats på 30% så innebär det att du får betala 1000kr i skatt per månad för att använda bilen. Köpa bilen i firman eller ta ut milersättning? Innan du bestämmer dig för att köpa bilen i företaget bör du överväga att använda din privata bil (eller köpa en privat bil om du saknar en sådan) i företaget. Detta har vissa fördelar men såklart också vissa nackdelar. Du får exempelvis stå för reparationer, försäkring och bensin själv. I gengäld blir det inte samma extrema krav på att inte köra privat som när du har en firmabil. För besväret får du ta ut milersättning om 18 kr skattefritt. Så det är en bra idé att jämföra alternativen och räkna lite innan du bestämmer dig. Dags att köpa bilen! Okej, beslutet är taget. Vi ska köpa firmabil. Nu gäller det att hitta en lämplig bil för din verksamhet. Skillnaden mellan att handla bilen av en privatperson och en bilfirma är att köper du bilen av en bilfirma kan du dra av momsen i de fall detta är tillåtet medan du av en privatperson aldrig kan dra av någon moms. Detta är dock ingen big deal som jag ska förklara i nästa stycke utan skillnaderna handlar primärt om att köper du bilen av en privatperson får du ofta ingen garanti, men däremot lägre pris. Detta ska vägas mot den något större tryggheten att handla av en bilfirma. Det är lättare att klaga på dolda fel osv, men det kostar också ofta 30-60% mer för samma bil. Det är alltid ett lotteri, så hitta någon som är bilkunnig som kan gå igenom bilen innan köp. Ny eller begagnad? Att köpa en ny bil är alltid en förlustaffär, du tappar enormt med värde första året, men fördelen är alla nybilsgarantier du kan njuta av när din kollega står i diket med sin begagnade bil och får lägga 20 papp på att laga den. Väg riskerna mot kostnaden och gör ett välgrundat beslut. Moms eller inte? Köper du bilen av en privatperson existerar inte momsen och du betalar det som står i annonsen (om du inte prutar såklart). Köper du däremot bilen av ett företag kan du i vissa fall dra av momsen. De bilar man får dra av hela momsen för får inte ha karosserikod 20-29. Även om bilen är registrerad som lastbil kan du inte dra av momsen om den är registrerad med karosserikod 20-29. Lastbilar där förarhytten är en separat karosserienhet i förhållande till skåpkarosseriet (lastutrymmet), räknas som lastbil oavsett vikt och ger dig rätt att dra av momsen. Ofta skriver bilhandlare att momsen är avdragsgill trots att den inte är det. Du måste kontrollera detta själv mot Vägverkets register. Det gör du enkelt här. Väljer du att leasa bilen av en bilfirma får du dock dra av 50% av momsen om bilen körs 100 mil om året i verksamheten. Läs mer om momsreglerna hos Skatteverket. Nu slår vi till! Tänk på att skriva bilen på företagets organisationsnummer när du köper den. Nästa steg blir sedan att försäkra den. Be om prisuppgifter hos de olika försäkringsbolagen. Jag rekommenderar IF pga deras snabbhet och bra priser. På min Volvo V40 betalar jag 5700kr per helår för en helförsäkring och det känns ganska överkomligt. Körjournalen – ett måste! När du nu har en firmabil så måste du ha en körjournal där du skriver upp varje meter du kör med bilen. Detta är för att Skatteverket vid revision ska kunna se att du inte använt bilen privat. Du kan inte slarva med körjournalen om du inte vill bli förmånsbeskattad vid en revision. Det skatteverket gör är att de matar in alla dina bensinkvitton, alla körsträckor, alla mätarställningar i sitt program och kör detta mot avståndsdatabaser och liknande för att hitta varenda diff du har i körjournalen. Har du slarvat och fuskat kommer Skatteverket att hitta det och du blir förmånsbeskattad. Du kan göra din körjournal själv i Excel, välja ett gps-baserat program som sitter i bilen, köpa en körjournal i närmaste butik som säljer kontorstillbehör eller köpa en mjukvara du installerar på datorn. Det finns även webbtjänster som erbjuder körjournaler. Det viktiga är att du hittar en lösning som du klarar att sköta utan att slarva. Vad ska ingå i körjournalen? -Mätarställning vid årets början -Datum, klockslag samt mätarställning vid tjänsteresans start samt varifrån resan startade -Syftet med tjänsteresan -Vilka orter/företag/ ”kontaktpersoner” du besökt -Hur många kilometer du kört -Datum, klockslag samt mätarställning vid hemkomsten samt var tjänsteresan avslutades -Mätarställning vid årets slut Kom ihåg att skriva körjournalen löpande! Källa: Skatteverket Vad får jag mer göra? När bilen står på företaget så får du såklart ta alla kostnader förknippade med denna på företaget. Försäkring, service, bensin och allt annat som har med bilen att göra. Alla kostnader får du dra momsen på sålänge det är en firmabil. Att tänka på Grundprincipen för en firmabil är att den inte får användas privat. Så när du slipper gå eller köra din privata bil, då är inte körningen okej enligt Skatteverket. Du kan alltså inte köra hem från jobbet med bilen varje dag. Det är en förmån! Du får inte heller köra och äta lunch med bilen. Det är en förmån! Om du däremot äter lunch med en kollega och det rör sig om representation så är det såklart okej. Det är alltså inte så smart att göra avdrag för 365 parkeringskvitton utanför din lägenhet. Skatteverket kommer kräva in dessa också och se att du inte parkerat vid företaget utan hemma. Disclaimer Jag är ingen expert på detta, bara hyfsat påläst. Hittar du fel eller något jag missat så säg till så uppdaterar jag posten. Senast redigerad av ztream den 2010-07-04 klockan 18:05 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Lätt lastbil behöver inte körjournal om jag minns rätt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|