FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Jag har ett antal domäner som står registrerade på mig som privatperson. Jag har även ett HB där jag får in viss inkomst från dessa domäner. Är det helt ok att betala dessa fakturor på bolaget även om de är registrerade på mig eller måste jag överföra domänerna till bolaget som ägare först? Kan ett HB äga domäner (ingen jur. person). Tack på förhand |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om domänerna har direkt med ditt företag att göra så är det bara att ta in
fakturan i bolaget. Det finns nog inte en enda handläggare på Skatteverket som skulle klaga på att företaget betalar foretaget.se som du namnskyddade innan bolagsregistreringen gått igenom. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för ditt svar Kristian,
I bolaget sysslar jag med online verksamhet och har ett 40-tal domäner totalt. Vissa av dessa genererar pengar som sedan går in i ett bolag. Det handlar alltså om mer domäner än bara företagsnamn men driver en del business för mig. Finns det någon skattemässigt problem med att dessa domäner inte har bolaget som ägare utan mig som privatperson, förutsatt att jag vill betala med bolagets pengar och inte skattade nettokronor? Tack, F |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Gör domänöverlåtelser. Kostnadsfritt när det gäller .se och 1 årsavgift för com/net etc. Byt fakturakontakt om det är nu.
Du kan dessutom ta en liten slant per domän i ren överlåtelseavgift, från ditt bolag till dig själv. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ok det låter som den bästa lösningen. Tack för svar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Beroende på var domänerna är registrerade kanske du kan få fakturan utställd på bolaget oavsett vem som är innehavare.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Ett HB har alltid minst 2 ägare. |
||