FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag förstår inte varför du som "privatperson" vill köpa "Intellektuella tjänster" över huvud taget, ska du inte driva ett företag? och därmed tjäna pengar på detta? De enda "Intellektuella tjänster" jag kan tänka mig att man som privatperson kan köpa är väl psykologhjälp, men jag kanske är för inskränkt?
Att köpa "Intellektuella tjänster" som "privatperson" ser jag ingen nytta med, vad är det egentligen du vill göra? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är mycket möjligt att jag borde driva ett företag Conny.
Webben är en hobby för mig och inget jag tjänar pengar på. Jag har domäner och webbplatser som vissa har bilar, för att det är skoj och för att få möjlighet att applicera mina kunskaper. Om jag nu säljer en webbplats så får jag naturligtvis ta upp det i min deklaration som inkomst av hobbyverksamhet (liksom inkomster från annonsnätverk). Jag har svårt att se fördelarna med att starta ett företag, jag ser mest att det innebär administration och andra kostnader. Jag kan mycket väl ha fel och jag kanske ska omvärdera min syn! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
|
Citat:
Att driva en affärsverksamhet som hobby brukar vara ganska krångligt för du måste lära dig reglerna i alla fall, annars kan du åka på en rejäl skattesmäll när skatteverket får nys om din verksamhet. De har blivit mer intresserade av internetverksamheter eftersom det omsätter miljardbelopp totalt, så de har it-system som snokar runt med automatik på webben och letar "skattesmitare". DRiver du företag så kan du göra avdrag för kostnaderna, det kan du inet som privatperson när du driver din hobby. Du kan driva din verksamhet utan att registrera ett företag hos bolagsverket, enbart skaffa FA-skatt hos skatteverket (är helt gratis) och sedan börja med bokföring, då är du igång med ditt företag, det behövs inget särskilt namn utan du kan använda ditt namn men ändå driva detta som företag. Det är det enklaste sättet att komma igång.... Du kan registrera företagsnamn senare när du känner för det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Även om det ligger en del i det du skriver så förstår jag inte alls hur du tänker nu, Conny. Att deklarera inkomster från hobbyverksamhet är knappast krångligare än att driva ett företag. Gör man detta så åker man heller inte på någon skattesmäll vilket du nästan verkar ta för givet i ditt inlägg.
Däremot finns det ingen specifik gräns mellan hobbyverksamhet och företagsverksamhet utan det är en tolkningsfråga. Oftast är valet självklart men är man osäker på vilket man bör välja så kan det vara smart att kontakta Skatteverket.
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
|
När omsättningen blir större så att skattmasen tycker det är intressant att driva in momspengar så blir det en otrevlig överraskning när de komemr och hälsar på, bättre då att stämma i bäcken och vara ut ei förväg.
Jag är inte insatt i gränsvärdet för hobbyverksamhet då jag hellre driver företag än hobbyverksamhet när det är vinstdrivande verksamhet vi pratar om. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
omsättningen för hobbyverksamhet får/kan/bör inte överstiga 30 000 kr per år.
mer om hobbyverksamhet finns att läsa på http://www.skatteverket.se/download/...4378/34408.pdf |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|