FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Vilket alternativ ska jag välja, se bifogad bild. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Visst kan du göra så! Så länge inte backupdisken kraschar samtidigt som serverdiskarna...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Nykomling
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ins@nity:
Din skärmdump var så liten att jag inte kunde se någonting alls i den. Men du ska välja RAID1 med PERC6/i. H700 är en dyrare och bättre RAID-kontroller, men du har knappast behov av 6 Gbit/s och 512 MB Cache. Som någon nämnde tidigare kan du heller inte köpa egna diskar och ansluta till H700. Det kan du till PERC6/i*. * Om inte detta är något som ändrats med firmware.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
|
Välj i alla fall 2 cpu:er från start, kan vara bra om du ska köra många webbshoppar. Själv kör jag snabbt skiten ur maskiner med dubbla quad core proppar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
|
Är alltid viktigt när man ska köpa helt nya modeller av servrar med ny hårdvara i att det stöds.
Google brukar hjälpa rätt mycket, oftast är det just raidkontroller som kan vara problem med i Linux. Dock brukar det finnas personer med mycket fritid och släpper en egen install cd som är ombyggd med andra drivrutiner som funkar just på din modell. Nya servrar är i regel rätt dyra hur du än vänder på det. Även om du vill ha senaste CPU, där kan några 100Mhz extra kosta 10k utan problem. Äldre DL380 g5 begagnade brukar jag kunna köpa in för under 10k med frakt i grundutförande. Sedan 32GB ram kit brukar ligga på 6-9k och 2 x 2.5Ghz Quadcore 6-8k Går i regel även få dom med garanti kvar. Allt handlar ju efter behov och kunskap och antal servrar man behöver och hur mycket pengar man vill kunna spara. Men en sak som är säker att man aldrig i regel tjänar på att köpa en helt ny generation server utan vänta ett tag tills priset gått ner, även sådant som minnes pris etc. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tänkte bara säga att jag nu har fått servern =)
Likt vid köpet gjorde jag även en tvärvändning när det gäller dist , efter rekommendationer från ett "proffs" blev det FreeBSD som "proffset" nu hjälpt mig att installera och konfigurera. Nu till mina 2 frågor: 1. Eftersom jag INTE är "proffs" ;-) , vad kan ni rekommendera för kontroll panel för att administrera både som admin och även som user ? Älskar ju cpanel som jag körde på en dedikerad för längesedan men då går ju hela lönsamheten bort eftersom den (licensen) kostar mer än vad colo gör. Har kollat runt och många verkar köra med webmin men har läst att den inte är så särskilt säker vilket är viktigt för mig 2. Nämde tidigare att jag vill köra en hårddisk på kanske 1TB med nätverksanslutning här hemifrån som tar schemalagda backuper från servern, någon som kan tipsa på en hårddisk modell samt mjukvara som är kompatibel med freebsd för att sätta det hela till verket? Tack på förhand! PS. Helvete vad en server väsnas, var tvungen att sätta den i ett annat rum ;-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
|
Vad är det för speciellt med Webmin som gör den osäker?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|