Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Affärssystem + blocketbutik

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-15, 09:01 #1
pluxus pluxus är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2009
Medlem

Standard Affärssystem + blocketbutik

Hej

Håller på att pilla ihop en e-butik till tjejen som skall sälja egna illustrationer som skall printas ut samt lite annat krafs. Nu är det inte butiken som är problemet för det är enkelt. Skall använda Prestashop.

Nu till min undran. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av e-butik så köpte jag en bok om det som heter "E-handlarens Handbok". I den står det att man skall koppla sin butik till sitt affärssystem även om man bara får in ett par ordrar per dag vilket för mig hördes lite overkill. Frågorna:

1. Behövs verkligen något affärssystem om man får in typ 10 ordrar per dag, kan inte revisorn fixa det utan problem? När bör man överväga att koppla in något affärssystem och vilket skall man välja?

2. Har även märkt att flera personer som har en vanlig webbutik även har en butik på blocket, någon här som har det? Förstår inte riktigt skillnaden mellan att ha en butik på blocket och lägga in annonser på blocket som privatperson? Är det bara den aktiva länken man får till sin webbutik som skiljer eller är det mer saker?

Tacksam för svar
pluxus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-15, 09:48 #2
reis reis är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2009
reis reis är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2009
1. Det skall inte behövas något större affärssystem för 10 orders per dag. Fakturaunderlaget får ni oftast in i prestashop eller vilket interface ni nu än väljer att bruka vilket således är enkelt att föra in manuellt i bokföring/redovisningen senare. Ett affärssystem underlättar om det är fler orders och även om har en något större organisation där man tex har både en fysisk och webbutik där båda kassorna blir kopplade till systemet.

2. Har sett många som använder blocket butiken, men har aldrig riktigt förstått grejen. Har inte gjort någon vidare studie på vad det finns för köpkraft på nya saker på en begagnad sida, får ta tag i det, men fördelarna enligt de själva verkar vara exponeringen. Länk till hemsida och logo vid annonserna. Kanske även något underlättande att hantera sina annonser.
reis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-16, 02:13 #3
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Använd blocket för att dra trafik till din butik. Men använd inte enbart blocket som butik. Ha kanske 3-10 produkter på blocket beroende på hur stort sortiment ni har.

Sedan så är 10 ordrar inga problem.
Har ni en Enskild firma, Handelsbolag eller Aktiebolag?
Det är inte ens säkert att ni behöver en revisor för 10 ordrar per dag.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-16, 08:25 #4
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Redovisningsbyrå heter det som hjälper till med bokföringen.
Revisor är en oberoende person som enligt lagliga regler granskar den gjorda bokföringen och förvaltningen och genom sin signatur garanterar att den är korrekt och uppfyller lagens regler.
Det är alltså två olika funktioner.
Lagen ställer krav på att revisor ska finnas i vissa typer av företag, som tex aktiebolag.
Jag rekommenderar starkt en redovisningsbyrå som hjälper er praktiskt med bokföringen och även kan ge råd om hur man jobbar med ekonomin i övrigt. Om ni har en större verksamhet eller många delägare så kan en revisor vara bra att ha, om ni har ett AB så måste ni ha en revisor än så länge.
På en nivå om 10 transaktioner om dagen skulle jag även överväga nån slags automatisering eller koppling till affärssystem och bokföring.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-16, 12:15 #5
Medlem

Medlem

Ok, Tack för svaren. Redovisningsbyrå heter det givetvis. Har redan en tjej som lämnar allt till redan.

Vilket affärssystem är mest populärt för e-butiker?
pluxus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017