FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag var intresserad av att testa crystones gridtjänst (server.se) till ett projekt. Tog kontakt med dem och fick tag i en säljare som skickade detta mail.
Jag fick in din intresseanmälan på Crystone Grid. Vi kan i dag erbjuda grymma priser på vår VPS lösning. Dom kunder som redan ligger på vår VPS har sen automatisk förtur på Crystone Grid när den kommer upp på sen hösten (hösten 2009). Vill du få pris på VPS lösningen redan i dag så maila mig vad Ni behöver så mailar jag tillbaka ett erbjudande som Ni inte kan säga nej till. De gav ett bra pris på VPS och jag tackade ja (via e-post) eftersom det skulle konverteras till grid under hösten. De satte upp vps:n och jag fick kontouppgifterna samt första fakturan. Tjänsten fungerade bra i några månader tills servern slutade svara en fredag. Behöver starta om servern tänkte jag. Försöker logga in i deras kontrollpanel för att göra en omstart. Men då visar det sig att man inte kan hantera VPS:er via deras kontrollpanel. Den är bara till för domäner och vanliga webbkonton. Jag ringer till supporten. Men de har inga tekniker som jobbar under helgen så de kan inte starta om VPS:n. De kan ringa en jourhavande tekniker men då kostar det 1400 kr / timmen. Jag väntar istället tills på måndag då deras tekniker startar om servern. Men på fredag samma vecka händer det igen och servern slutar svara. Då tröttnar jag och skaffar ett konto hos Mycitycloud istället där man får kontrollpanel och möjlighet att styra servern själv. Jag skickar in en uppsägning till crystone och det är då kallduschen kommer. De skickar en avslutningsfaktura på 6 månader med hänvisning till sina allmäna villkor har en minsta avtalstid på alla(!) sina tjänster i 12 månader. De har aldrig tidigare framkommit något om dessa allmänavillkor eller att det fanns någon minsta avtalstid överhuvudtaget. Säljaren har inte informerat om detta under vår mailkonversation (som jag har sparat). Det har inte heller stått något om villkoren på fakturorna som de har skickat ut. Hade jag fått någon indikation på att de hade en minsta avtalstid på 12 månader så hade jag aldrig tecknat någon tjänst hos dem. Kan de verkligen göra så? Kan de hänvisa till villkoren om de inte har upplyst kunden om dem? Man känner sig rejält blåst. Jag har givetvis varit i kontakt med dem men de står på sig. Det skall också tilläggas att det fortfarande inte blivit någon gridtjänst av VPS:n som de lovade i början. Vad skall man göra? Betala fakturan och bestrida den? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du bestrider fakturan med hänvisning till att du inte blivit upplyst ang. gällande avtal samt godkänt detta när du tecknade ditt abonnemang.
Crystone finns representerade här på WN av eng3l. Skicka PM till honom alt. eposta honom så kan han nog göra klarhet i detta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Frågan är vad som händer varje fredag? Kör du något script, backup
eller liknande just på fredagar som kan hänga din server? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Kör inget extra på fredagar som inte körs de andra dagarna. Har heller inte mer besökare på fredagar. Känns som att det var en slump att det var just fredagar. Kör samma setup på en annan VPS nu och har inte haft några problem hittills. Men nu kan iallafall starta om den själv om det skulle ske igen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Vidarebefodra hela den konversion du haft med säljaren hos oss till [email protected] så löser vi det här! Skicka också med fakturanummer / kundnummer. Vi kommer plocka bort avtalsperioden för dig på grund av de förseningar vi haft på server.se tjänsterna. Självklart borde säljaren informerat om de generella avtal och villkor som vi normalt använder oss av i samband med din beställning och det sker normalt alltid vid alla beställningar från oss. Senast redigerad av eng3l den 2010-02-21 klockan 23:26 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
En säljare som använder en formulering som "grymma priser" skulle åtminstone få mig att dra öronen åt mig
![]()
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Äsh, är priserna grymma så är dom =)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för att du tar tag i det eng3l!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Kul åh läsa när de löser sig och att eng3l agerade snabbt.
Men ofta får ja vibbarna (absolut inte bara av crystone) att man måste skriva en tråd på WN med sitt problem innan de händer något, av den anledningen att företaget faktiskt måste rädda sitt rykte då. Är de bara ja som har märkt av detta?! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag kan ju säga att jag definitivt inte handlade för att rädda vårt rykte i första hand. Dock var jag ju inte ens medveten om att det fanns ett sånt här problem innan jag läste tråden. Så på det sättet är det väll kanske så att WN trådar fungerar bra eftersom att de uppmärksammar representanter på problem i den dagliga verksamheten på ett snabbt och effektivt sätt.
Hade det varit under andra omständigheter freakalis ville säga upp utan avtalstid så är det ju inte så att vi hade accepterat det bara för att det fanns en tråd på WN. I det här fallet var det dock ganska självklart att vi gjort fel då vi varken informerat om avtalsperioder i samband med köpet eller uppgraderat VPS:en till Crystone Grid tjänsten. Så detta var alltså anledningen till att det löste sig så snabbt i detta fall. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|