Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Webdesignkontrakt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-02-10, 17:17 #1
sbgm sbgm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 118
sbgm sbgm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 118
Standard Webdesignkontrakt

Hej! Vad skall ett bra webdesignkontrakt innehålla? d.v.s Jag är webbdesigner och gör en webbplats till en kund

(sökte men hitta ingen tråd, finns tråd länka gärna)
sbgm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-10, 18:37 #2
xcs101 xcs101 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 132
xcs101 xcs101 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 132
Enligt mig en räcker i det flesta fall en kortare skrivelse som tar upp vad slutprodukten skall innehålla, t.ex funktioner mm.
Deadline samt pris, om ni kör per timma eller ett fast pris.

Kort och gott allt ni kommer överens om skall finnas nedskrivet.

Sen kan man ju givetvis gå in djupare på detta då det kanske rör sig om projekt då du kommer hantera känslig information.
Eller att det finns risk att du åsamkar kunden någon ekonomisk skada.

Varje fall brukar vara unikt! Tänk på att kontraktet skall skydda både dig och kunden.

Kan tänka mig att ConnyWesth har något bra att putta in i denna tråd!
xcs101 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-15, 04:08 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Enklast är att arbeta på löpande räkning för då slipper ni avtala om exakt vad som ska ingå eller inte. I fastprisuppdrag måste ganska många detaljer med i avtalet så en tredje part i efterhand kan gå in och avgöra om parterna uppfyllt sina åtaganden. Vid löpande räkning så är det betydligt enklare för då är det mest betalningen för utfört och redovisat arbete som behöver avtalas. Kunden har då större möjlighet att påverka projektet under löpande arbete och det brukar ske genom en kontinuerlig kontakt mellan parterna. Men ett avtal bör minst innehålla:

1 - Avtalets båda parter med orgnr, adress, telefon, kontaktpersoner m.m.
2 - Omfattning (vad gäller avtalet, vad ska utföras av leverantören)
3 - Arvode till leverantören
4 - Hur ska redovisning resp leverans av utfört arbete ske
5 - När och hur ska fakturering ske
6 - Betalningsvillkor (30 dagar netto)
7 - Att påminnelseavgift får tas ut och med vilket belopp (50 SEK är brukligt)
8 - Dröjsmålsränta (referensränta (0,5%)+8 procentenheter är default)
9 - Att arbetet är leverantörens egendom intill dess att FULL betalning erlagts
10 - Friskrivning av ansvar för leverantören
11 - Leverantörens åtaganden
12 - Vad händer om leverantören inte uppfyller sina åtaganden helt eller delvis
13 - Kundens åtaganden
14 - Vad händer om kunden inte uppfyller sina åtaganden helt eller delvis
15 - Att detta är det fullständiga avtalet och alla tidigare muntliga & skriftliga överenskommelser ersätts i sin helhet av detta avtal. Avtalet ska vara egenhändigt undertecknat av båda parter innan det börjar gälla.
16 - Om avtalet är en "offert" så ska det framgå att offerten upphör att gälla exempelvis 30 dagar efter leverantörens offertdatum, eller vid oren accept.
17 - Alla ändringar av detta avtal ska vara skriftliga och undertecknade av båda parter innan det börjar gälla
18 . Vilket lands lagar ska gälla (särskilt viktigt vid avtal med företag från andra länder)
19 - Hur ska tvistelösning ske (domstol elelr skiljenämnd)
20 - Båda parter får ett eget orginal av avtalet



Var noga med vilka avtalets parter är och att det är en giltig firmatecknare som undertecknar avtalet, det är annars ett vanligt problem att ingen kollar upp det.

Försök fakturera minst en gång per månad elelr gärna varannan vecka om du kan få igenom det. Använd inte längre betalningsvillkor än 30 dagar netto, många större företag kräver längre betalningsvillkor men försök undvik det. Fakturera omedelbart när jobbet är helt färdigt även om det blir klart före en normal faktureringstidpunkt.

Kolla upp kreditvärdigheten på en potentiell kund INNAN du över huvud taget börjar förhandla om et avtal, är de dåliga betalare bör du helt enkelt välja en annan kund att förhandla med. Dåliga betalare har ofta satt det i system (finns dock lysande undantag) att använda levarntörerna som gratis bank att låna pengar av.

Tänk på att leverantören i normalfallet har rätt till arvode för rättelser av "fel" dvs buggar eller annat arbete vid löpande räkning, vid fastpris kan sånt arbete ingå i en "garanti". Garatier brukar inte ingå vid löpande räkning, därför blir det ofta betydligt billigare för kunden att anlita leverantören med löpande räkning (annars måste leverantören "ta höjd" för garantiåtaganden och andra risker som kunden tar vid löpande räkning).

Tänk på att "ALLT" som du och kunden kommer överens om ska vara med i avtalet. Det går bra tt komplettera avtalet med tillägsavtal när ni gör kompletteringar i efterhand, skriv bara en hänvisning till att det är en komplettering till det första avtalet (var nmoga med att referera till rätt avtal) då du kanske har flera paralella avtal med samma kund. Datera ALLA dokument (även arbetsmaterial), signera alla avtal. Glöm inte att "spärra" avtalet genom att signera varje enskilt ark i avtalet (det är vanligt förekommande att en part byter ut en sida i efterhand med förmånligare villkor för sig själv).

Det var lite grundläggande punkter att fundera på, jag har säkert glömt några viktiga i all hast....

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-02-15 klockan 04:36
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-16, 16:30 #4
sbgm sbgm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 118
sbgm sbgm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 118
Tack ConnyWesth, you're the man!
sbgm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017