FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Min "gamla" laptop la av förra året så jag köpte en ny som gick på 20 196 exklusive moms. Jag är webbutvecklare vilket borde innebära att jag kan direktavskriva hela summan. Nu såg jag beloppet för direktavskrivning ligger på 21.399 kr men gäller det bara ifall men är nyföretagare?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Gör verksamhetsområdet att du har annorlunda avskrivningssregler för dator? Om det stämmer är det mycket intresssant tycker jag! Jag trodde det var lika för alla, men det skulle innebära att jag också har bättre förutsättningar! Jag trodde att det endast var billigare datorer som gick att göra direktavdrag för...
Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jo, man har haft olika avskrivningar för datorer
Vissa har ansetts "slita ut" sina snabbare, eller snarare de blir omoderna fortare än för andra verksamheter Men med direktavskrivning på 21.399 exkl moms för varje pryl så blir det väl inte så aktuellt för så många att motivera varför man ska ha snabbare, alt direktavskrivning på datorer. Det mesta hamnar väl inom den gränsen Och ja, direktavskrivningen gäller för alla företagare |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Japp, verkar så. Innan 2009 fick man ju göra direktavskrivning trots att summan överskred 5000 kr för enskild firma om man var webbutvecklare etc men nu så gäller det ju alla.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Om datorn skulle vara "förbrukad" inom 3 år och du kunde argumentera för detta så fick man skriva av den direkt. Det gällde/gäller alla produkter och branscher.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Numera får inventarier till ett värde av 0.5 basbelopp direktavskrivas.
Dock är det den samlade anskaffningen som skall ligga under gränsen, så om man t.ex köpt två datorer á 15.000kr under samma år så får man inte direktavskriva dem. Det går i allmänhet bra att dela upp anskaffningarna i t.ex möbler, datorer, bilar, maskiner, ... och det är alltså den samlade anskaffningen av varje slag som avgör om direktavskrivning kan ske eller ej. I annat fall får man argumentera att den ekonomiska livslängden är så kort att direktavskrivning bör ske. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om grejerna kostar mer än brytpunkten för direktavskrivning så kan man dela upp beställningen på en bildskärm, respektive en "dator" (utan bildskärm) om det hjälper dig att krypa under brytpunkten. Se till så du får två olika fakturor så har det brukat gå bra förr i alla fall, nu är det ju nya regler så man vet aldrig hur praxis blir aínnan rätsfallen börjar trilla in....
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Nykomling
|
Vad menas med direktavskrivning?
|