Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dröjsmålsränta - för eller emot?

Visa resultat för omröstning: Dröjsmålsränta på webbdesign
För 14 93.33%
Emot 1 6.67%
Antal röster: 15. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-02-09, 13:55 #1
sbgm sbgm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 118
sbgm sbgm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 118
Standard Dröjsmålsränta - för eller emot?

Vad säger ni? Lägga till dröjsmålsränta på fakturor för webbdesign eller ej? för eller emot - och varför?
sbgm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-09, 14:01 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Jag gör det om de drar ut för länge på fakturan och om det inte gäller hostingtjänster (de hanteras helt annorlunda och har inte det problemet). Jag slipper ju inte undan räntekostnader så varför ska mina kunder göra det?

Däremot om en kund hör av sig och vill dela upp eller på annat sätt justera betalningen på en faktura så tar jag ingen ränta. En kund som vill betala för sig vill man ju ha kvar.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-09, 14:23 #3
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Jag röstar på Westman!
Självklart ska jag lägga på ränta om någon dröjer med överenskommen betalning
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-09, 17:08 #4
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Jag skulle säga att det är fall-till-fall. Vissa kunder vet man om
att de har det jäkligt tufft. Antingen att VD:n själv ringt och sagt
det till en, eller att man märkt det själv när man varit på besök.

Många har det riktigt tufft just nu så jag skulle säga att varje fall
är unikt.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-09, 21:59 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Är det småkunder som man kan ha eller mista så ska man absolut lägga på dröjsmålsränta, men säljer man konsulttjänster med bra marginaler och med mycket personlig relation till kunden så ska man akta sig som tusan.

Om kunden då får en räntefaktura så kan de omedelbart slänga ut dig, det har hänt mig en gång när kunden hade satt i system att vara sen med fakturor i storleksklassen 100 000 + moms/månad. Efter 7 sena betalningar av totalt 8 fakturor så lessnade jag och gav kunden en påminnelse på en faktura som var 30 dagar sen och en räntefaktura på en faktura som var 68 dagar sen men betald. De slängde ut mig med 5 minuters varsel. och jag har aldrig haft fler uppdrag för den kunden.


Jag vet inte riktigt hur man ska hantera den typen av kunder, det är väl en tidsfråga innan man åker ut i vilket fall. Men man kan ju stämma i bäcken och säga till redan första gången så de inser att man inte accepterar dåliga betalare. Åkaer man ut då så känns det inte lika hårt som efter 8 månader. Men räkna med att bli utkastad omedelbart, så se till att du har alla filer som du behöver osv... i säkert förvar utanför kundens lokaler/markområde.

Mitt kontrakt hade 6 månaders uppsägningstid men det spelade ingen roll när kunden blev uppretad, då kör de över konsulten med "ångvält" och "spikskor".... i synnerhet om det var kundens fel till 100-procent, de kan inte erkänna såna pinsamma misstag.

Tänk själv oxo på hur irriterad du blir när du får en påminnelse elelr räntefaktura, så känner även din egen kund.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-02-09 klockan 22:04
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017