Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Posten lämnar ut paket.. till vem som helst?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-02-01, 09:26 #21
Tore Tore är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Medlem

För att ta besvara trådskaparens frågor:
Om du har skickat till ett företag övergår ansvaret på köparen i och med att Du skickar paketet. Om det inte kommer fram är det hans problem (enligt lagen).
Om du skickar till privatperson går ansvaret över på köparen när Han får paketet (enligt lagen).

Det vill säga, om du kan visa att du har skickat varorna ska han betala.

Sitter på en buss nu och kan inte leta fram lagrummen. Men detta är ett vanligt bryderi vid distanshandel och är mycket tydligt angett i lagen.
Har även bloggat om det här: http://www.torefriskopp.se/erfarenhe...d-fraktproblem

Jag var en gång med om att en förbipasserande person (som bara råkade befinna sig på samma lastkaj som mitt företag använde) kvitterade ut 2 pallar munktröjor från Finland. Vi visste inte ens att vi fått det levererat föränn en vecka senare när vi började undra varför leveransen aldrig kom. Det var tider det

Edit: Läste trådskaparens frågor igen och upptäckte att jag faktiskt inte besvarade frågorna
När det gäller företagspaket brukar fraktföretagen säga att de "levererar till adress" eller "levererar till fastigheten". Enligt deras avtalsvillkor levererar de alltså inte till ett visst företaget eller en person (även om de för de mesta ändå gör det).
Posten har alltså inte gjort fel (om nu inte Posten har andra avtalsvillkor än "standard").

Senast redigerad av Tore den 2010-02-01 klockan 09:33
Tore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-01, 11:34 #22
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av dannel77 Visa inlägg
Ja, det är ju precis detta jag säger, Posten måste fastställa att en person verkligen har med företaget att göra och är berättigad att ta emot/kvittera för det. Om jag är på besök hos ett företag, eller bara där och springer rent allmänt, skall då en postkille kunna lämna ett paket till mig utan vidare...?

Dom har en SKYLDIGHET att ta reda på om vederbörande har rätt att signera/ta emot paketet. Jag har ju då jag lämnat in paketet till Posten överlämnat ansvaret till dem för att det skall levereras till rätt mottagare (en företrädare för bolaget).
Hur ska dom kunna ta reda på om en person har något med företaget att göra?
Hur ska dom kunna ta reda på om en person har rätt att signera/ta emot paket?
De flesta anställda brukar inte gå omkring med anställningsbevis i fickan...
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-01, 14:40 #23
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Tore Visa inlägg
För att ta besvara trådskaparens frågor:
Om du har skickat till ett företag övergår ansvaret på köparen i och med att Du skickar paketet. Om det inte kommer fram är det hans problem (enligt lagen).
Om du skickar till privatperson går ansvaret över på köparen när Han får paketet (enligt lagen).

Det vill säga, om du kan visa att du har skickat varorna ska han betala.

Sitter på en buss nu och kan inte leta fram lagrummen. Men detta är ett vanligt bryderi vid distanshandel och är mycket tydligt angett i lagen.
Har även bloggat om det här: http://www.torefriskopp.se/erfarenhe...d-fraktproblem

Jag var en gång med om att en förbipasserande person (som bara råkade befinna sig på samma lastkaj som mitt företag använde) kvitterade ut 2 pallar munktröjor från Finland. Vi visste inte ens att vi fått det levererat föränn en vecka senare när vi började undra varför leveransen aldrig kom. Det var tider det

Edit: Läste trådskaparens frågor igen och upptäckte att jag faktiskt inte besvarade frågorna
När det gäller företagspaket brukar fraktföretagen säga att de "levererar till adress" eller "levererar till fastigheten". Enligt deras avtalsvillkor levererar de alltså inte till ett visst företaget eller en person (även om de för de mesta ändå gör det).
Posten har alltså inte gjort fel (om nu inte Posten har andra avtalsvillkor än "standard").
Du får mer än gärna visa mig detta lagrum, för det vore mycket intressant att se. För så vitt jag vet en köpare ALDRIG, oavsett om han är privatperson eller om det är ett företag, ta ansvar för leveransen av en vara, det vilar på säljaren intill dessa leverans skett. Enda undantaget är ju om amn särskilt avtalat att så skall vara fallet, vilket i normalfallet är mycket ovanligt...
Oläst 2010-02-01, 15:30 #24
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Beror väl på vad man avtalar med kunden vid order, typ EXW (Exworks), CPT, DDU osv...

Vi brukar köra med EXW vår stad sen får köparen bestämma sig vilken frakt och försäkring han vill nyttja.

Annars kör vi med CIF eller CPT om vi betalar frakten och fakturerar dem kostnaden.
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-02, 00:05 #25
GregerA GregerA är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
GregerA GregerA är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Enligt köplagen (som gäller vid B2B) tar köparen risken vid ett s.k transportköp till annan ort än säljarens.

Citat:
Transportköp
7 § Skall varan transporteras till köparen inom en och samma ort eller inom ett område där säljaren vanligen ombesörjer transporten av liknande varor, sker avlämnandet när varan överlämnas till köparen.
Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten. Om säljaren själv utför transporten, sker avlämnandet först när varan överlämnas till köparen.
Har varan sålts "fritt", "levererad" eller "fritt levererad" med angivande av en viss ort, anses den inte avlämnad förrän den har kommit fram till denna ort.

8 § Skall säljaren ordna transporten av varan, skall han ingå avtal om transporten till bestämmelseorten med lämpligt transportmedel och på sedvanliga villkor för en sådan transport.
För B2C så får naturligtvis säljaren ta det fulla ansvaret ty en konsument kan naturligtvis inte ta någotsomhelst ansvar ...
GregerA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-02, 09:28 #26
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Du får mer än gärna visa mig detta lagrum
Citat:
Ursprungligen postat av GregerA Visa inlägg
Enligt köplagen (som gäller vid B2B) tar köparen risken vid ett s.k transportköp till annan ort än säljarens.
Tack GregerA, slapp jag plocka fram lagboken

Och Xamda, du har rätt i att det går att förhandla om den här biten när det är B2B.
Tore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-02, 18:35 #27
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar

Reg.datum: Feb 2004
Finns något som kallas ställningsfullmakt.
Man antas då kunna teckna avtal i den mån ens ställning berättigar avtalstecknande.

T.ex. kanske en avdelningschef kan teckna hyra av kaffemaskin och annat.
Även större avtal med kunder kan tecknas.

Men sen att sälja ut halva företaget är nog inget ställningen kan medge. En ställningsfullmakt får därför tillämpas så gott det går av personen ifråga.

Angående vem som får ta ansvar vid frakt och sådant så brukar detta kunna regleras redan vid faktura.
"Fraktsätt" typ "Fritt vårt lager" , "Fritt kund" innebär ofta skillnaden på vem som har vilket ansvar.

Senast redigerad av Norman den 2010-02-02 klockan 18:37
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017