FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det här troligtvis en riktig nybörjarfråga och har säkert besvarats tidigare även om det är svårt att söka efter såna trådar eftersom jag knappt vet hur jag ska formulera frågan. Så jag tänkte istället försöka mig på ett exempel:
Säg att man vill ranka bra på termen "bilar" med domänen bilar.se. Är det då fördelaktigt att skapa bilar.se/grönabilar.html, bilar.se/rödabilar.html etc. för att förbättra huvuddomänens ranking på termen "bilar"? Spelar det kanske inte någon roller kan det till och med tänkas förstöra för huvudsidans ranking genom att man "urvattnar" sökorden? Om vi tar ett annat exempel. Skulle undersidorna bilar.se/opel.html och bilar.se/saab.html hjälpa huvuddomänen att ranka på "bilar"? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag vet inte riktigt om jag tycker att det du beskriver är satellitsidor. Sökmotorvänlig URL är bra, men jag har inte sett några belägg för att ett ".html" skulle underlätta - det är bara fult
![]()
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
I mitt exempel skulle ju "bilar.se/rödabilar.html" vara en satellitsida som rankar bra på termen "röda bilar" och frågan är då om den sidan hjälper "bilar.se" att ranka bra på termen "bilar". Jag är dock lite osäker på om satellitsida är rätt term.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja, du kommer att få hjälp av rödabildar-sidan. I alla fall om du har en länk från rödabilar-sidan till startsidan med ankartexten "bilar". Många glömmar att även internlänkningen spelar stor roll i seo. Relevansen mellan dina undersidor och startsidan är till din fördel
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Sökmotorvänliga url:er har inte några egentliga fördelar gentemot vanliga dynamiska id-url:er i Google idag. Däremot finns det ju andra fördelar.
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det du beskriver är inte satellitsidor, utan undersidor.
En satellitsida skulle kunna vara rödabilar.se tartareanesire - Google hävdar förvisso att URLen ska ha liten till ingen betydelse, men samtidigt spelar ankartexter väldigt stor roll. Ofta är URLen ankartext, och då blir ju URLen viktig.. Sen finns det även, som du säger, andra fördelar |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Alla undersidor har ju (i de flesta fall) nyckelordet i url'en på naturlig väg. Om en undersida handlar om röda bilar så bör ju den sidan heta /rodabilar..., det är ju inget du behöver 'skapa' på konstlad väg.
Det som hjälper dig mest är att du har 'bilar' i domänen. Domänen med ordet 'bilar' kommer ju vara inkluderad i alla dina url'er. Att du sen har ordet 'bilar' en gång till längre bak i url'en hjälper nog inte speciellt mycket. Däremot ankarlänkar från dina undersidor till startsidan med många olika varianter av ordet 'bilar' hjälper en hel del. Använd inte enbart ordet bilar som ankartext i alla länkar utan om möjlighet finns, använd varianter som röda bilar, gröna bilar, stora bilar, små bilar o.s.v. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
För att citera Google lite: Should I try to make my dynamic URLs look static? It's quite hard to correctly create and maintain rewrites that change dynamic URLs to static-looking URLs. It's much safer to serve us the original dynamic URL and let us handle the problem of detecting and avoiding problematic parameters. Which can Googlebot read better, static or dynamic URLs? While static URLs might have a slight advantage in terms of clickthrough rates because users can easily read the urls, the decision to use database-driven websites does not imply a significant disadvantage in terms of indexing and ranking. Providing search engines with dynamic URLs should be favored over hiding parameters to make them look static. Myth: "Dynamic URLs cannot be crawled." We can crawl dynamic URLs and interpret the different parameters. We might have problems crawling and ranking your dynamic URLs if you try to make your urls look static and in the process hide parameters which offer the Googlebot valuable information. One recommendation is to avoid rewrite a dynamic URL to make it look static. ...we'd advise you to serve us all the parameters in your dynamic URL and our system will figure out which ones do not matter. Hiding your parameters keeps us from analyzing your URLs properly and we won't be able to recognize the parameters as such, which could cause a loss of valuable information. Does that mean I should avoid rewriting dynamic URLs at all? That's our recommendation, unless your rewrites are limited to removing unnecessary parameters, or you are very diligent in removing all parameters that could cause problems. If you transform your dynamic URL to make it look static you should be aware that we might not be able to interpret the information correctly in all cases. källa Det var Google's syn på dynamiska url'er och rewrites till url'er som ser statiska ut. Sen finns det ju andra aspekter som CTR o.s.v som du säger..... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Men alltså... Det är klart att FELAKTIGA urler är dåliga, men om mina omskrivna urler faktiskt fungerar så ska det väl ändå inte vara någon NACKDEL?
Det verkar ju helt sjukt om Google skulle FÖREDRA domän.com/index.php?page=contact framför domän.com/contact.php eller domän.com/contact/ [edit]Sen kan man ju då fråga sig varför Google själva använder statiska adresser i sin blogg?[/edit] Senast redigerad av StefanBergfeldt den 2010-02-04 klockan 09:38 Anledning: tillägg |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Man får kanske komma ihåg att Google ger generella råd, alltså till en majoritet som inte riktigt vet vad eller hur de ska göra.
Stefan, jag tror inte Google föredrar någon av de url:er du beskriver. Den absolut största fördelen är emellertid inte rankning utan användarnas beteende som kommer skilja sig beroende på vilka url:er man använder.
![]() |
Svara |
|
|