FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Okej, då är det inte samma sak, men ja det stämmer.
"Utgifter för inköp och/eller registrering av domännamnen ska inte kostnadsföras direkt, eftersom det är fråga om lagertillgångar. Det är först när domännamnet säljs vidare som du kan göra avdrag för kostnader. På balansdagen får varulagret inte tas upp till lägre värde än det lägsta av anskaffningsvärdet och nettoförsäljningsvärdet." http://www.skatteverket.se/foretagor...s=domäner |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är ju intäkt - anskaffningsvärde som blir "vinst". Precis som för vilka andra varor som helst.
"Får inte skrivas ner" tolkar jag som att man inte kan göra inkuransavdrag på dem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vilken rörig formulering från skatteverket. Om man inte har för avsikt att sälja domänerna måste ju ändå årsavgiften få kostnadsföras direkt trots den där uppgiften från Skatteverket, eller?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ja, texten är ett citat från en sida som handlar om handel om domännamn.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Flitig postare
|
gick in och kollade på den sidan, hur fungerar det då utifrån tänkt scenario:
jag köper ett domännamn för 1000 samt lägger totalt under ägandet 500 på utveckling/registreringskostnader etc. sedan säljer jag denna webbplats (notera att det inte endast är ett domännamn nu) för 5000. hur mycket ska jag då skatta för? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Säljer du domänen samma år är det egentligen inget problem, allt bokförs som vanligt, utan det som ztream länkade till blir egentligen inte aktuellt förrän du innehar en domän över ett bokslut.
Köper du domännamnet och tillför det extra värde i form av programmering så får du dra av programmeringskostnaden direkt men du ska ta upp värdet av domännamnet som en tillgång i bokslutet, och i det värdet borde alltså programmeringens tillförande av värde inräknas, ända tills det år du säljer domänen. Ungefär så... Senast redigerad av Westman den 2010-01-31 klockan 10:12 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Som jag tolkar det så ingår inte förnyelsekostnaden i "Utgifter för inköp och/eller registrering av domännamnen" eftersom det är en kostnad för lagerhållningen. Hmm, kanske läge att ringa SKV och fråga.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|