FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det beror ju rätt mycket på hårdvaran också vad som blir jobbigt
![]()
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kör själv med index på tabeller som har runt 20 miljoner rader och utan index så hade det aldrig fungerat.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nej, men det beror mycket på hur du använder informationen i databasen också. Har du en bra databasdesign med rätt index så kan du utan problem köra 10-tals miljoner rader. Det finns en bra bok som heter "High Performance MySQL" som jag rekommenderar att du läser. Gör du fulltextsökningar i stora tabeller så bör du titta på exempelvis Sphinx också.
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har ett projekt där jag har några tabeller som har några hundra miljoner rader.
För att lösa problemet med joina mellan hundramiuljnerraderstabeller som dessutom kan ge miljoner rader i resultat så gjorde jag en "summary table" där jag förjoinade/avnormaliserade datan. Detta gjorde 10sekundersqueryn till subsekundsquesyn. För att ytterligare snabba upp saker sorterar jag datan efter den key jag vill ha datan ut vilket gör att resultaten kan fås snabbare pga av att hårddiskens läshuvud inte behöver flyttas lika frenetiskt för att komma till rätt data. Jag använder Linux och MySQL. Och jag har nyligen dunkat in en 160GB Intel SSD vilket gav otroligt prestandaförbättring på det mesta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
2. Av ren nyfikenhet, vad är det för typ av data du lagrar som behöver så många rader? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
DU kan läsa lite här http://en.wikipedia.org/wiki/Entity-...te-value_model
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag tror myisamchk kan sortera datan efter en nyckel fast jag körde sorteringen utanför MySQL med det gamla hederliga GNU Sort ![]() 2. DNSDigger.com - Jag sparar alla domäners IP-nummer så jag kan se vilka domäner som finns hostade vart osv. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|