Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vilka nya topdomäner är på gång?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-24, 15:36 #11
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
Känns ju som värsta lekstugan! dot berlin känns ju inte överdrivet förtroendeingivande... Vem bestämmer över en sån domän då!? Gör borgmästaren i Berlin det? Vem kan regga där? Företag som gör anspråk på att ha näringsverksamhet i Berlin eller vem som helst?

Det där verkar obota korkat!

.afr skulle kunna funka för afrika, om inte annat för att .eu fungerar (???) för oss... (Det finns ju motsvarande African Unionen. .au -kanske... men den borde vara upptagen av Australien eller Schweiz...)
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-24, 22:09 #12
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av MrBob Visa inlägg
Känns ju som värsta lekstugan! dot berlin känns ju inte överdrivet förtroendeingivande... Vem bestämmer över en sån domän då!? Gör borgmästaren i Berlin det? Vem kan regga där? Företag som gör anspråk på att ha näringsverksamhet i Berlin eller vem som helst?

.afr skulle kunna funka för afrika, om inte annat för att .eu fungerar (???) för oss... (Det finns ju motsvarande African Unionen. .au -kanske... men den borde vara upptagen av Australien eller Schweiz...)
Du har nog helt och hållet fel. Varje ansvarig organisation eller företag bakom de nya toppdomänerna är säkerligen mycket intresserade av att det ska finnas ett förtroende för deras respektive toppdomän. Det handlar trots allt om en del slantar och det kommer precis som för alla andra toppdomäner att finnas tydliga regler som givetvis kommer se något olika ut från en toppdomän till en annan. Eftersom varje toppdomän måste profilera sig för att lyckas kommer majoriteten helt säkert att hålla hårt på sina regler.

Bakom Berlin-domänen står företaget dotBERLIN med en rad lokala intressenter, du kan läsa mer om detta på deras egen sida - http://www.dotberlin.com/.

.afr är inte aktuellt vad jag vet men däremot .africa. .au är som du gissade redan Australiens landsdomän.

Senast redigerad av tartareandesire den 2009-11-24 klockan 22:11
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-24, 22:10 #13
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av MrBob Visa inlägg

Jag gissar att du inte bevakat denna topic alltför väl de sista åren!?

Förslagsvis ska vi väl låta aktuellt domänregister stipulera sina egna regler och det är väl om inte annat rimligt då det kostar 185 000 dollar att ansöka om en TLD (non-refundable) om de väl blir beviljade .berlin.

Har du en tillräckligt stor påse pengar så kan du själv ansöka om .stockholm eller .mrbob - skulle du då fråga om "Stadsledningskontoret" och "Byggare Bob" skulle rodda dem?

Sen gissar jag att Schweiz är ganska nöjda med sin landsdomän .ch, då .au som sagt skulle öka risken avsevärt att göra sig ganska impopulära bland Australiens 2,7 miljoner registranter.

För kännedoms skull kan jag upplysa dig om Asien även har .asia, men men du tycker kanske att de ska ändra den TLDn till .asi ?
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-25, 09:00 #14
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas Visa inlägg
Jag tycker det är riktigt intressant med nya tld:er och ser fram emot att se hur dom påverkar de nuvarande tld:erna.

I min åsikt så kan många av dessa tld:er användas för att betona en satsning eller en nisch inom ett företag. Fe.x säg att Vovlo gör en eco bil (vilket dom säkert gör) så kunde volvo.eco ha varit intressant, eller volvo.green, alternativt att man presenterar företagets miljö/utsläpps plan på en sådan domän.

Jag tror Volvo kommer registrera volvo.tld i alla nya tld:er som kommer på marknaden. Sen om de kommer använda dem eller inte är en annan fråga. Men visst skulle man kunna tänka sig den användningen som du säger, men det bygger också på att toppdomänsadministratören klarar av att få ut budskapet vad tld:n står för och att den inte blir nedsmutsad och därmed förlorar sitt tänkta varumärke. Och det kostar pengar....

Citat:
Jag vart också lite förvånad över att .xxx inte är med i listan, men vi ser den säkert i ICANNS lista över de 300 som ska släppas i 2010?
Nja, jag är inte lika säker på det. Inte efter den turbulens som varit kring .xxx och där de som nästan hade fått den i förra svängen av nya toppdomäner fick se sig besegrade av moralens väktare (prudentliga politiker som vill sopa alla former av sex som inte är reglerad av lag under mattan och tro att det inte existerar)
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-25, 10:48 #15
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas Visa inlägg
Jag vart också lite förvånad över att .xxx inte är med i listan, men vi ser den säkert i ICANNS lista över de 300 som ska släppas i 2010?
http://blog.domaintools.com/2007/03/...xx-fires-back/
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-26, 11:16 #16
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Reg.datum: Oct 2006
EvaF, jo det tror jag med, naturligtvis vill ett så stort bolag skydda sig från att andra gør något med deras varumärke, som du førstår så var jag mer inne på vad dom sannolikt kommer att ha användning av.

Angående .xxx så var det intressant läsning, men jag førstår inte helt varför man är emot att inføra .xxx, det underlättar ju før alla parter, såvæl moraltanter & gubbar som inte vill se det på nätet, såväl som før dom som vill publicera materialet.

Tack før länk Eng3l!
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017