Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Råd gällande starta av en nischad portal

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-15, 20:23 #1
Simonees avatar
Simonee Simonee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2006
Flitig postare
Simonees avatar

Standard Råd gällande starta av en nischad portal

Jag är intresserad av att starta ett community/Portal inom ett ämne som jag själv är väldigt intresserad av, men eftersom detta är relativt nytt för mig så är jag intresserad av att få veta mer hur man på bästa möjliga vis får nya besökare samt behåller dom. Ska man till exempel ha massa information så att det alltid känns intressant och roligt att besöka portalen, ska man tillåta bloggar, bilder, videos mm redan från början?

Kom gärna med era tankar och förslag, jag tror att det är fler än mig som behöver allmän råd om detta. Så all hjälp skulle uppskattas av både mig och många andra.
Simonee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-15, 21:48 #2
elitassons avatar
elitasson elitasson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
Mycket flitig postare
elitassons avatar

Hur du får besökare:
Annonsering/SEO/Rykte

Hur du behåller besökarna:
Skapa en innehållsrik och användbar sida som skapar värde för besökarna.

Varför skulle du inte tillåta bloggar, bilder, videos m.m (Om detta är relevant) redan från start?
elitasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-15, 21:56 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av elitasson Visa inlägg
Hur du får besökare:
Annonsering/SEO/Rykte

Hur du behåller besökarna:
Skapa en innehållsrik och användbar sida som skapar värde för besökarna.

Varför skulle du inte tillåta bloggar, bilder, videos m.m (Om detta är relevant) redan från start?
Att tillåta alltför mycket material kan straffa sig. Om det inte finns några inkomster att tala om så kan det kosta lite väl mycket, särskilt i början.
Oläst 2009-11-15, 22:21 #4
elitassons avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
elitassons avatar

Och det är svårt för oss att avgöra hurvida det är nödvändigt för TS att betala i tid/pengar för att skapa och underhålla alla dessa funktioner då vi inte vet personens schema/budget.
elitasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-18, 11:20 #5
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Problemet med varje community brukar väll vara att det är svårt att få medlemar innan man har medlemar. Jag vet ju inte hur din portal/community ska utformas men det är aldrig roligt att vara medlem på ett community som saknar medlemar.
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-18, 11:41 #6
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
Det kan också vara ett problem att tjäna pengar. Alla stora portaler med stor framgång bygger på någon typ av volontärarbete. Ta denna hemsidan som exempel. De som driver den tjänar säkert en bra slant på annonserna. Men den dagen de skulle börja ta betalt, då är användarna som bortblåsta!

Twitter tog in 700 miljoner kronor i riskkapital under september. "Att börja tänka på intäkter är ansvarslöst" citeras chefen i Computer Sweden nyligen. Facebook konstaterar nu att snart börjar dom gå med vinst. Hallå?? Snart??

Vad jag menar är! Du ska inte underskatta folks ovilja att betala! Ingen har ju ännu med stor framgång låtit besökarna betala för tillgång till Internet, även om många har försökt!

Du ska också ha i åtanke att med de verktyg som står tillbuds idag är det inte omänskligt svårt att starta en egen community för en allt större skara. Marknaden är mättad på många områden. Så bara för att en viss sak fungerar idag, behöver det inte alls betyda att samma idé fungerar för en annan person.

Många besökare är lojala. De besöker samma ställen varje dag. Ska du slå dig in på denna linje krävs väldigt mycket vilja och tålamod. Jag säger inte att det inte går!

Men det krävs mer tanke än bra en idé!

Skriv ner hur och vad du vill göra. Ge texten till dina vänner. Prata om din idé. Var generös. Det brukar löna sig. Om du kommer fram till att det är en dålig idé, se det som en framgång i sig! Den kunskapen kan du förvalta och utveckla i ett annat sammanhang, som då förhoppningsvis bli framgångsrikt!

Har du en affärsplan för din idé? om inte, sök på affärsplan och kopiera rubrikerna från en annan affärsplan, skriv det som är aktuellt för dig. Ta med dig affärsplanen till krogen... There you go!

Lycka till!

Du ska inte be någon annan skriva din affärsplan. Varför ska någon annan göra ditt jobb? Men utan affärsplan, utan tanke, utan framgång... så är det.

Jag säger inte att en bra idé står och faller med en affärsplan. Men tänk så här: Det är ingen nackdel! Men en bra idé står och faller med en bra tanke och en affärsplan är en bra hjälp till HELA tanken! :-)

Senast redigerad av MrBob den 2009-11-18 klockan 11:46
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-18, 19:09 #7
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av MrBob Visa inlägg
Det kan också vara ett problem att tjäna pengar. Alla stora portaler med stor framgång bygger på någon typ av volontärarbete. Ta denna hemsidan som exempel. De som driver den tjänar säkert en bra slant på annonserna. Men den dagen de skulle börja ta betalt, då är användarna som bortblåsta!

Twitter tog in 700 miljoner kronor i riskkapital under september. "Att börja tänka på intäkter är ansvarslöst" citeras chefen i Computer Sweden nyligen. Facebook konstaterar nu att snart börjar dom gå med vinst. Hallå?? Snart??

Vad jag menar är! Du ska inte underskatta folks ovilja att betala! Ingen har ju ännu med stor framgång låtit besökarna betala för tillgång till Internet, även om många har försökt!
Jag tycker inte det är särskilt lyckat att jämföra med en generell avgift för internet i det här fallet. Det tror jag aldrig kommer bli aktuellt, annat än möjligtvis i vissa speciallösningar.

Jag tror faktiskt du är fel ute när du beskriver oviljan att betala. Den är nog inte alls så stor som du får den att verka. Det är många som lyckats bra med att ta betalt på nätet, antingen för varor eller tjänster. En webbplats som mer eller mindre enbart bygger på användarnas aktivitet och / eller relativt lätt kan ersättas med en annan gratisversion är dock mycket svårt att ta ut avgifter på. Kort sagt - självklart vill ingen betala för något man kan få gratis. Då är man hänvisad till reklamintäkter eller att verkligen låta kreativiteten flöda. Har man begränsade resurser är det viktigt att inte låta utgifterna springa iväg i början vilket är lätt hänt om det blir mycket rörlig media och musik.

Senast redigerad av tartareandesire den 2009-11-18 klockan 19:12
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-18, 22:27 #8
Simonees avatar
Flitig postare

Flitig postare
Simonees avatar

Det finns redan en annan portal på marknaden som enligt dem är störst inom sin nisch, men jag tycker själv att de inte sticker ut på något speciellt vis. Men samtidigt så blir det också en utmaning att kunna bli bättre än dem, det är inte ett renodlat community. Utan mer av informationsportal samt där man kan diskutera olika ämnen osv, intäkterna kommer självfallet från reklam.

Det innebär en hel del arbete, men jag är relativt grön när det gäller sådana projekt. Så jag tänkte om man kunde få lite allmänna råd här och en knuff kanske i rätt riktnigning
Simonee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017