FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är dags nu för mig att göra en skattedeklaration nu den 12:e
Dock undrar jag om det är någon som vet hur man deklarerar inkomster från Adsense? Google är väl inte skattskyldiga i ett annat EG land? Det är ju Google som köper reklamtjänster, och dom har ju adress i USA, således borde tjänsten bli omsatt i USA? Tidigare hade väl Google en adress på Irland? Därför borde inte: Fält 39: Försäljning av tjänster när köparen är skattskyldig i annat EG-land vara aktuell. Jag tycker det borde gå under: Fält 40: Övrig försäljning av tjänster omsatta utom landet Kan det stämma? Senast redigerad av Danielos den 2009-11-10 klockan 14:28 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
När du gör affärer med Google så är det väl med Google Irland, eller har jag fel?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
På inkomst underlaget står det:
Betalning från: Google Inc. Mountain View CA 94043 USA Dock står det momsnummer: EU372000041 Som verkar vara ett europeiskt momsnummer. Kan det vara så att Googe Inc USA är skattskyldiga på Irland? På adwords står det däremot Dublin, Irland Senast redigerad av Danielos den 2009-11-10 klockan 14:38 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du kan ha avtal antingen med Google Inc eller Google Irland Ltd. Det står i dina allmänna villkor.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
De kan ha ändrat, men på senaste stod det Irland.
Jag använder fält 40. Vilket jag har fått okej från revisorn på. Skatteverket har gett sitt tysta medgivande, för annars brukar de höra av sig om de anser att jag har fyllt i fel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Jaha, Irland är inte med i EG?
Så här står det: Citat:
39 måste vara den rätta: Citat:
Senast redigerad av Danielos den 2009-11-10 klockan 22:52 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Klipp & klistrat från http://adsense.google.com/support/bi...v&answer=64176 :
Du kan vara tvungen att debitera Google moms beroende på vilken rättsfigur som är kontraktets motpart för ditt konto samt din geografiska plats. Hur hittar jag information om vilken rättsfigur som är kontraktets motpart? 1. Logga in på ditt konto. 2. Klicka på länken Användarvillkor längst ned på sidan. 3. Läs igenom det inledande stycket i avtalet. I den första meningen i detta stycke anges vilken rättsfigur som är kontraktets motpart. Det är något av följande: * Google Inc. * Google Ireland * Shanghai Gou Xun Advertising Co., Ltd, ("SGX") Om den rättsfigur som är kontraktets motpart för dig är Google Inc. eller SGX behöver du inte debitera oss moms, i enlighet med dina avtalsvillkor med Google. Kontakta din skatterådgivare om du har ytterligare frågor. Min kontraktsmotpart är Google Ireland I detta fall görs betalningarna till dig från Google Ireland. Det är ett företag som lyder under lagstiftningen på Irland. I enlighet med dina avtalsvillkor med Google, lyder de tjänster som tillhandahålls under principen om omvänd betalningsskyldighet. Momsen ska därför redovisas av mottagaren, det vill säga Google Ireland, enligt artikel 196 i EU-rådets direktiv 2006/112/EC. Kontakta din skatterådgivare om du har ytterligare frågor. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Men alla får ju upp samma villkor, utan att vara inloggad dessutom: https://www.google.com/adsense/localized-terms
Men på de inbetalningar jag ser på kontot kommer pengarna från Google Irland, och eftersom det står ett EU momsnummer förutsätter jag att det är Google Irland, även om det står Google Inc på https://www.google.com/adsense/localized-terms Men det handlar inte så mycket om det ska vara moms eller inte för det ska utan tvekan vara utan moms, frågan är om det är fält 39 eller 40. Torreman har Irland som jag och använder fält 40, medan jag använder fält 39. (fyllde i igår) Generellt har inte skatteverket gjort det så tydligt vilket av de olika fälten det ska vara när man inte lägger på moms, så det är inte så lätt och veta vilket fält som är rätt, och i de kontakter jag har haft med skatteverket så vet dom inte själva heller knappt. Senast redigerad av Danielos den 2009-11-11 klockan 13:37 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har fyllt i fält 40 eftersom jag inte vet om fält 39 gäller. Tycker inte att det min uppgift att rapportera huruvida köparen är skattskyldig i annat EG-land. Fält 40 kan hur som helst inte bli fel, det påståendet gäller oavsett om fält 39 är sant. Sen har det väl ingen betydelse för min skattesituation? (tror jag) Försäljningen är undantagen från moms. Eventuell moms på Irland sköts av Google.
Första gången jag skulle fylla i så gjorde jag en del sökningar på nätet. Och då kom jag fram till att fält 40 var rätt. Om jag inte minns fel så kolla jag även på skatteverkets hemsida. Kanske lite röjig inställning ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|