Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur skilja på mig som företag och privatperson?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-01, 11:47 #1
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 166
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 166
Standard Hur skilja på mig som företag och privatperson?

Har några hemsidor på nätet med huvudsakligen inkomst från Adsense, ligger i pipeline att även ta betalt direkt från någon enstaka annonsör.

Jag började driva hemsidorna som Hobby men nu när intäkterna stiger så har jag registrerat ett bolag som fysisk person. Bolaget har inget namn utan det är jag som privatperson som har både FA-skatt.

Mitt Adsense-konto står på mig som privatperson (mitt namn etc). Behöver jag ändra något i mitt namn eller användaruppgift på Adsense för att det tydligt skall framgå att pengarna skall deklareras inom mitt företag? Eller kan användaruppgifterna stå i mitt namn och sedan är det upp till mig att deklarera under fliken inkomst av näringsverksamhet och inte hobby?

En annan sak: Börjar bli dags att köpa en dator. Borde väl kunna gå att göra avdrag för denna i verksamheten om verksamhetens omsättning överstiger datorns kostnad med faktor 10? Om jag betalar kontant i butiken för datorn och får ett kvitto, räcker detta kvitto för att jag skall kunna göra avdrag för datorn i verksamheten eller behöver jag ett kvitto där det tydligt framgår mitt namn och att datorn skall användas i min egna firma? På samma sätt har jag kostnader för webbhotell och domäner där det på kvittot bara står mitt namn och adress, räcker dessa kvitton för att göra avdrag i firman eller behövs det mer information på kvittona?

Senast redigerad av bird200 den 2009-11-01 klockan 11:56
bird200 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-01, 13:36 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Rent generellt så brukar det vara bättre att ha en registrerad firma så det tydligt framgår att det är en affärsverksamhet du bedriver under den firman.

Att registrera en firma hos bolagsverket innebär bara en engångskostnad och inga årsavgifter.

Jag skulle rekommendera att du ändrar uppgifterna hos alla leverantörer så det klart framgår att det är din firma som står för abonemang m.m.

Du bör även ha ett helt separat bankkonto/Bankgiro/Plusgiro/bankkort för företagets verksamhet.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-01, 16:19 #3
A.Os avatar
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
A.Os avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
ang köp av dator så rekomenderar jag dig att köpa den kontant och inte berätta att det är firma.. när man köper dator hos Siba tex så drar dom ner på garantin för att man berättar att det är firma.

Senast redigerad av A.O den 2009-11-01 klockan 16:20 Anledning: rättstavning
A.O är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-01, 18:23 #4
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
..eller så köper man en dator i en datoraffär istället för i en TV-affär.

Då behöver man inte bry sig om sämre garantier bara för att man har
ett företag. Låter som hemelektronikkedjornas typiska dumheter..


Rent generellt så är alla kostnader verksamheten har avdragsgilla och
juridiskt sett spelar det (vad jag vet) ingen större roll vilken köpare som
står på kvittot/fakturan.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-01, 19:17 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
..eller så köper man en dator i en datoraffär istället för i en TV-affär.

Då behöver man inte bry sig om sämre garantier bara för att man har
ett företag. Låter som hemelektronikkedjornas typiska dumheter..


Rent generellt så är alla kostnader verksamheten har avdragsgilla och
juridiskt sett spelar det (vad jag vet) ingen större roll vilken köpare som
står på kvittot/fakturan.
När det är en privatperson som köper så gäller konsumentköplagen, vilket är betydligt strängare villkor för leverantören än när det är företag som är kunden.

Så det har ganska stor betydelse vem som är köpare.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-01, 19:33 #6
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
som ägare av enskild firma, köper du ju givetvis datorn i rollen som privatperson, sen går du hem o bokför den på företaget, så får du momsen tillbaka.
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-01, 22:44 #7
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Conny:
Ja, givetvis. Men jag menar bokföringsmässigt. Där spelar
det ingen roll om ens eget namn, eller företagsnamnet står
på fakturan. "Juridiskt" var fel ordval.

Men visst har du rätt i att det är en fördel om man skriver
sitt egna namn om man nu tänker i konsumentlagstiftningen.

När det gäller att köpa en dator på firman så är det inte många
saker som skiljer i konsumentlagstiftningen, gentemot vad man
redan får från tillverkaren. Tillverkarens garanti gäller alltid när
du köper från en seriös datoraffär. Det spelar ingen som helst roll
om du är företagare eller ej. Får du problem så får du alltid snab-
bast hjälp att kontakta tillverkaren direkt. Att springa tillbaka till
affären och klaga tar bara längre tid än om du kontaktar tillverkaren
direkt. Ingen datoraffär lagar en laptop idag. De skickar vidare den
till HP, Acer, eller vad det nu är. En extra mellanhand som gör att
allt tar längre tid.

Sen att hemelektronikkedjorna håller på med sina dumheter och
importerar själva och bara lämnar 3 månaders garanti, istället för
att vara lite seriösa och köpa från svenska distributörer är något
som jag måste säga ställer till det för hela branschen. När folk bara
vill ha bililgast möjliga, utan att för en sekund tänka på konsekvens-
erna så blir det så här.

Sen att Inet, Webhallen och många andra affärer håller samma priser
som hemelektronikkedjorna - och dessutom med svensk garanti - är
en stor nagel i ögat på kedjorna.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-02, 00:37 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Conny:
Ja, givetvis. Men jag menar bokföringsmässigt. Där spelar
det ingen roll om ens eget namn, eller företagsnamnet står
på fakturan. "Juridiskt" var fel ordval.

Men visst har du rätt i att det är en fördel om man skriver
sitt egna namn om man nu tänker i konsumentlagstiftningen.

När det gäller att köpa en dator på firman så är det inte många
saker som skiljer i konsumentlagstiftningen, gentemot vad man
redan får från tillverkaren. Tillverkarens garanti gäller alltid när
du köper från en seriös datoraffär. Det spelar ingen som helst roll
om du är företagare eller ej. Får du problem så får du alltid snab-
bast hjälp att kontakta tillverkaren direkt. Att springa tillbaka till
affären och klaga tar bara längre tid än om du kontaktar tillverkaren
direkt. Ingen datoraffär lagar en laptop idag. De skickar vidare den
till HP, Acer, eller vad det nu är. En extra mellanhand som gör att
allt tar längre tid.

Sen att hemelektronikkedjorna håller på med sina dumheter och
importerar själva och bara lämnar 3 månaders garanti, istället för
att vara lite seriösa och köpa från svenska distributörer är något
som jag måste säga ställer till det för hela branschen. När folk bara
vill ha bililgast möjliga, utan att för en sekund tänka på konsekvens-
erna så blir det så här.

Sen att Inet, Webhallen och många andra affärer håller samma priser
som hemelektronikkedjorna - och dessutom med svensk garanti - är
en stor nagel i ögat på kedjorna.
Det är helt korrekt iaktagelse att elektronikkedjorna kör lite fulknep för att kunna få bättre marginalen på kundernas bekostnad, fult är vad det är att ge dålig service och sämre garantier...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-02, 10:46 #9
A.Os avatar
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
A.Os avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
Lite OT

Tänkte bara göra en instickare om webhallen.

Dom har öppet köp oavsett om du köper i butik eller online. Men köper du online så får man öppna förpackningen, testa den sedan skicka tillbaka om man inte är nöjd.
Men köper du i butik och du märker att varan inte håller måttet då får du ej öppet köp om du öppnat den.
A.O är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-02, 11:11 #10
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Vad gäller AdSense:

Under fliken "Mitt konto":
Skatteinformation

Google behöver inte skatteinformation om detta AdSense-konto. AdSense-publicister är ansvariga för att följa lokala skatteregler.

***
Enklast för dig är att öppna ett konto i ditt företags namn i din bank. Om du inte redan har det? Se till att dina adsense betalningar kommer in på det kontot. Du får en avi hem från BankGirot. Denna sparar du i bokföringen.

När sen skatteverket kollar alla Adsense publicister är det bara att visa i din bokföring.

Det blir som en vanlig insättning. Du får inget kvitto från Google där moms finns angivet. En del personer lägger på moms själva som de sedan drar av. Jag bokför inte själv så det vet jag inte hur det fungerar. Men oavsett vilket, de pengar du får från Google är alla dina pengar. Till skillnad från en vanlig faktura på t.ex. 5.000:-, där moms på 1.000:- finns specat som du sen betalar tillbaka till Skatteverket.

Alltså. Du kan ju bara dra moms om någon annan har betalat in moms. Google betalar inte in någon moms och alltså finns det inga pengar för dig att dra. (Hur detta kan fungera i praktiken är för mig ett mysterium, men det är en annan diskussion!!)
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017