FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Flitig postare
|
> Tele2/Telia delar 3g nät
Ja, och det kan man inte tro när det kryper kräm i det ena modemet men inte i det andra!! Det beror inte bara på master... det beror också på vad folk har i fickan. Ska saker funka måste man vara skapligt ensam. Men är det nåt stort evenemang och det kommer 10.000 teliakunder med 3G mobiler då är det tacksamt att ha Tele2! Även om de delar infrastruktur så är ju Tele2 garanterat en viss bandbredd på en viss mast och är det då bra några stycken ... på det ena nätet men inte på det andra så är det skit samma att dom delar infrastruktur för det bli bra eller dåligt beroende på publiken, inte på operatören! Det är där man tycker att dom kunde vara lite smidigare och dela upp kunderna mellan sig så bandbredden räcker till alla... (Alltså, både till Tele2s och Telias kunder vid en viss mast vid ett viss tillfälle... Men det bli väl som sagt svårt, för det skulle vara bra för kunden!) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hoppade på en The Phone House kampanj förra året där man fick prova alla operatörer de erbjuder, jag var inte särskilt nöjd med någon. Som bosatt i Jämtland är det dessutom inte tal om T3G vilket innebär att man får betala lika mycket men får ut betydligt mindre speed.
Har dock beställt ett Telenor mobilt bredband nu då den Comhemlina vi kör i fastigheten funkar extremt ostabilt. Inte ovanligt med flera brott om dagen. Dessutom letar jag lägenhet i Södra Sverige där jag kan ta del av T3G. Då jag flyttar runt en del och inte tankar piratkopierat material så gör hastigheten mig mindre. Måste dock säga att mobilt bredband fortfarande känns som en jäkla betatjänst som kostar mer än vad det smakar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
för de som rör sig mycket uppåt landet har jag hört att ice.net (föredetta NMT) ska fungera ganska bra jämfört med de andra. De kör på en annan teknik som möjliggör bättre täckning vad jag förstått. http://www.ice.net/se/private/Tackning.aspx kolla där om din ort passar bra med täckning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag är benägen att inte hålla med dig på den punkten! Men mina erfarenheter baseras på enbart söder om Stockholm...
Däremot bygger operatörerna ut nätet hela tiden så det kanske är bara en tidsfråga innan de bygger infrastruktur i den staden där du bor. På Tele2s sida kan man följa detta arbetet. Kanske även på de andra operatörerna. Det är inte deras avsikt att det ska vara dålig koppling någonstans! Jag har ungefär samma krav som du. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har kört Telenors och Tres mobila bredband till och från och sällan upplevt några problem eller att det går segt vid normal surfning...
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Givetvis har väl avsikten alltid varit att ha bra koppling; men 3G och T3G räknar ju precis som med delbaket DVB-T på täckt året-runt befolkad yta och inte täckt markyta. Därför är ju uppkopplingen med mobilt bredband inte alltid möjligt "i sommarstugan" som dom argumenterar, och fungerar såvitt jag vet också sämre ju längre bort från befolkade områden man är. Jag bor just nu i en förort som är glest befolkad jämfört med centrum och täckningskartan återspeglar detta rätt bra. Dock ÄR givetvis min förort också befolkad och jag har täckning. Dock klart sämre än centrum.
Vad gäller ICE så tycker jag att det verkar lite oklart med hastigheten där. Täckning har dom, men hastigheten kontra priset är klart sämre än andra aktörer. Vet med mig att t.ex. Tietos konsulter kör på ICE här för jourtjänster, och det funkar överlag bra för de konsulter jag känner, om än långsamt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Flitig postare
|
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...el_3672657.svd
Citat:
|