FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Idag var det Affiliator, men det brukar komma liknande mail från Dobule eller TD också.
En annonsör halverar provisionen från och med idag. En annan avslutar. Avsluten kan jag förstå, men varför sänker man provisionen? Ökar man försäljningen med sänkt provision? Jag har svårt att tro att man tjänar något alls på att göra så. Att helt avsluta kan jag förstå, om det inte fungerar speciellt bra.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kan det vara så att de som sänkt provisionen har legat betydligt högre än många andra?
Isåfall är det inte helt otroligt att de sänkt för att hamna i samma divsion (ev några ören högre) än andra annonsörer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
En sådan drastisk sänkning som 50% får mig att tänka att det inte går särskilt bra med försäljningen överhuvudtaget. Den lär ju som sagt inte öka dock med minskad provision till affiliates. Då skulle jag absolut stänga ner programmet istället.
Kan det vara så att man betalat så stora start- och månadsavgifter att man är rädd att släppa det helt? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Som affiliate hade jag övervägt att plocka bort dem direkt.
Just den provisionsbaserade modellen innebär ju att det inte uppstår några kostnader om det inte kommer in några intäkter.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Utan att veta några närmare detaljer i ärendet så kan jag flika in att det är ganska vanligt att man när man "testar" nya sälkkanaler medvetet sätter en högre provision och sedan justerar den när man har beprövade siffror att gå på. Detta för att man inte alltid på ett korrekt sätt kan bedöma ROI innan man kan se vilken return man får på sin investment...
Hade jag varit affiliate hade jag som htiawe skriver nog kollat med andra i samma segment och sett om det handlar om en sänkning, de facto, eller helt enkelt anpassning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det kan ju vara så att de har haft en orimligt hög provision för att locka till sig affiliates. När de sedan sänker provisionen, så hoppas de på att många som nappade på det ursprungliga erbjudandet ska hänga kvar i alla fall.
Min erfarenhet är att 99 % av alla affiliates är extremt lata. När de väl har lagt upp en annons så får den ligga där och skräpa i några år. Oavsett om den ger några inkomster eller ej. Många nya företag ger 100 % av vinstmarginalen som provision. Tjänar de i snitt 50 kr per kund, så betalar de 50 kr per sales. Det är ett effektivt sätt att ta marknadsandelar om man är ny i en bransch och har tillgång till riskkapital. Även om man inte tjänar några pengar det första året, så binder man upp kunder som förhoppningsvis återkommer. Naturligtvis så kan inget företag ge bort hela vinsten i all evighet. Det kan vara så att företaget nu har mognat och att man vill börja tjäna pengar. Då sänker man provisionen till en mer rimlig nivå. Förr eller senare så kommer lågkonjunkturen. Det första företagen skär i då är reklamutgifterna. När tiderna blir sämre så kommer vi förmodligen att få se att många företag sänker sina provisioner ordentligt. Varför en enskild annonsör väljer att sänka provisionen med hela 50 % kan man naturligtvis inte veta. De kanske har sett över programmet och insett att det inte varit lönsamt. De kanske har fått en ny marknadschef som vill skära i utgifterna. Eller så går bolaget lite knackigt och man försöker därför att spara pengar där man kan. I vilket fall så är det inte så snyggt att sänka provisionen med 50 %. Det skapar knappast förtroende bland de affiliates som man redan har. Och det lär inte bidra till att man får så många nya. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|