Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Renudanta Raid Kort.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-07-24, 22:13 #1
Tommy Tommy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Tommy Tommy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Det snackas jämt om när det handlar om servrar att dom alltid måste vara tillgänliga. Att inget ska fela. Inprincip det säkraste man kan göra gällande lagringen då. Är ju att köra en raid. Men jag var med om en liten händelse för ett tag sedan. Mitt raid kort la av. Och då gör ju ingen raid 5 någon nytta. Visserligen så är det ju bara till att skaffa ett nytt raid kort. Men för en server som alltid måste vara tillgänlig? Borde det inte finnas renudanta raid kort?

Sen har jag en liten undran över Sata. Finns det hotswap vaggor och rack för sata med såfall var hittar man det?

/Tommy
Tommy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-25, 20:11 #2
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by Tommy@Jul 24 2004, 22:13
Det snackas jämt om när det handlar om servrar att dom alltid måste vara tillgänliga. Att inget ska fela. Inprincip det säkraste man kan göra gällande lagringen då. Är ju att köra en raid. Men jag var med om en liten händelse för ett tag sedan. Mitt raid kort la av. Och då gör ju ingen raid 5 någon nytta. Visserligen så är det ju bara till att skaffa ett nytt raid kort. Men för en server som alltid måste vara tillgänlig? Borde det inte finnas renudanta raid kort?

Sen har jag en liten undran över Sata. Finns det hotswap vaggor och rack för sata med såfall var hittar man det?

/Tommy
Definiera "måste alltid vara tillgänglig" och definiera sedan budgeten för detta. En av våra SunFire-servrar kan i princip byta ut vartenda liten del i sig on the fly. Dvs, minne, CPU-er, "moderkorten". Som "raid" använder man Veritas VxVM, dvs mjukvaruraid, vars diskar är kopplade till den via FC.

Har man inte budget direkt för en SunFire, får man fippla med en PC. Men då har du fortfarande problem om CPU eller minne lägger av. För att inte tala om moderkort.

Med andra ord. "Måste alltid vara uppe" finns inte i PC-värld om man inte har minst 2 servrar.

På tal om RAID på PC. Förr i tiden var man rädd att belasta CPU-n i datorn genom att köra mjukvaruraid. Då komm RAID-korten att bli uppskattade då de plötsligt tog bort den overheaden (att räkna fram checksummorna) ifrån processorn och lades på ett separat kort. Idag är CPU-hastigheterna såpass höga att den där overheaden är försumbar.

Med andra ord, ur prestandasynpunkt är en mjukvaruraid "i princip lika bra" som hårdvaruraid. Fördelen är att man slipper introducera ytterligare ett one single point of failure genom RAID-kortet.

Ja, då får man förlita sig att den drivrutinen till mjukvaruraid är stabil istället. Fast det är ju inte nerköp heller. Jag litar mer på exempelvis LVM-drivrutiner i Linux än på drivrutiner som sitter i BIOS-et på ett "foo"-kort från "Foo INC" i USA.

/Zoran
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017