FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag arbetade en tid i en kundtjänst och blev många gånger förvånad över hur människor misshandlar det svenska språket i e-post.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har ibland problem att förstå vad en del kunder vill ha sagt i mail som kommer in till kundsupporten. Så visst finns det stackare som är handikappade av att inte kunna prestera bättre.
Vad gäller alla kids med deras märkliga grammatik och konstiga stavning så tror jag inte man behöver oroa sig. Det går snabbt att lära sig stava och att uttrycka sig i skrift, bara man vill och försöker. De som inte vill eller kan lära sig, hittar yrken där de inte behöver kunna skriva. Samtidigt så är det ett handikapp att inte kunna stava, eftersom skribenten då framstår som dummare än vad denna förmodligen är. Jag vill i alla fall tro att mina kunder bara är dåliga på att skriva och inte rakt igenom korkade ![]() En sak som man dock kan börja oroa sig över är folks handstil. Min egen handstil är i värsta fall oläslig och i bästa fall bara lite pinsam. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
![]() ![]() (Btw, om någon känner för att leka urkundsförfalskning och sno min identitet, mina namnteckningar har en förmåga att aldrig se likadana ut på något sätt som helst ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag är inte den bästa på att skriva heller, men jag försöker iallafall (även om jag just gjorde en felaktig ihopskrivning). Det är skrämmande hur (mest) undomar använder det svenska språket. Har barn i min omgivning som skriver riktigt dåligt, och som pratar lika illa. Jag skriver ihop iallafall medvetet felaktigt. Ett av barnen i min omgivning skriver som hon säger: jallafall. Dessutom är det ingen som säger till när dom gör fel. När ett barn säger "Jag läggde den där", så väljer vuxna att förstå, och inte rätta till. Det gör ju att barnet inte vet att han/hon sa fel, och lär sig inte. Det ger en skrämmande utveckling. Jag försöker säga till de här barnen när de gör fel, och även om de ibland tycker att jag är dryg, så märker jag att språket förbättras.
Sen ser jag tendenser, hos både vuxna och barn, att inte avsluta meningar, både i tal och i skrift. Skiljetecken är också något som helt, eller delvis, utelämnas. Långa meningar utan punkt eller komma blir inte bara jobbiga att läsa, de blir svåra att tyda också. När det gäller elektronisk information verkar det som det finns en uppfattning om att det inte är viktigt hur man uttrycker sig. Detta framgår framför allt på forum, chatter, bloggar osv. Det är gott om människor som ber om hjälp med olika saker på forum, men inte lägger ner möda på att uttrycka problemet. Om man inte orkar beskriva problemet när man ber om hjälp, så kan man ju gissa att personen inte har orkat försöka lösa problemet själv heller. Lite av mina åsikter om misshandeln av vårt språk. Kan förresten påpeka också att språkbruket i utländska kundtjänst-mail är lika illa, iallafall på de språk jag förstår något av. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Båda mina föräldrar är gymnasielärare och de har under de senaste 10 åren sett hur ungdomars svenskakunskaper bara blir sämre och sämre. Jag har läst uppsatser och specialarbeten som deras elever har skrivit och vissa är så dåliga att de inte ens går att rätta, eftersom både satsbyggnad och stavning är helt uppåt väggarna. Det har tom gått så långt att man sänkt kraven rejält och inte ens bryr sig om att rätta alla fel. Skulle de ha samma krav idag som för tio år sedan skulle inte många ha VG eller MVG i svenska, och många specialarbeten skulle aldrig bli godkända pga språket.
Jag menar, om man inte efter avslutat gymnasium lärt sig skillnaden mellan 'de' och 'dem', vad har man då lärt sig? Man kan bara hoppas att grammatik- och stavningskontrollerna i tex ordbehandlare utvecklas så att de blir både korrekta och även användarvänliga så att man inte stänger av funktionen utan istället använder den och kanske lär sig lite svenska på köpet. Tycker dessutom att alla diskussionsforum borde ha en speciell kommentarsfunktion där man kan kommentera/kritisera/rätta språket i ett inlägg. Man behöver inte vara jättepetig men vissa använder ju inte ens stor bokstav och punkt och om man läser vissa av texterna högt för sig självt så låter man ju som en full 15-åring... /Andreas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Varför spelar det någon roll för andra?
Det kommer alltid finnas folk som inte kan stava och vi behöver folk som kan jobba på Burger King / Mcdonalds / Max / Ica osv. Kan man inte stava så tyder det antingen på dyslexi eller ointresse. Det finns en plats för alla i samhället. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
|
Citat:
Vad jag har förstått så är det lite tufft att skriva "dem" i alla lägen. Det är helt enkelt en jargong som tonåringar använder. Vad Svenska Akademin eller gamla gubbar tycker om det, skiter de naturligtvis fullständigt i ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Det viktigaste är att bli förstådd.
Att det skriftliga språket inte är korrekt är naturligt. Vad kom först, talet eller skriften? Ja... Talet. Syftet med skriften är ju att avbilda vad som sägs, skulle vi dock skriva på exakt samma sätt som vi talar så skulle vi inte förstå. När man talar får man respons från mottagaren, det är lätt att se ifall några förstår det man säger, vilket det inte är när vi skriver. Därför är det viktigt att man klarar av att skriva på ett sätt som "folk" förstår och att reagera när man inte förstår. Det är alltså en klar fördel att skriva korrekt. Att inte skriva korrekt kan jämföras med att inte ha en hemsida som klarar de flesta webbläsare. Skriv korrekt eller uteslut många människor. Det är onödigt att ge barn pekpinnar som säger att det heter skar istället för skärde, de ser hur vi reagerar och när vi förstår dom. De kommer tidsnog att utveckla sitt språk till något bra men risken finns att det inte utvecklar sitt tal om vi påpekar att de gör fel, att de väljer att vara tysta vilket hämar deras språkutveckling. Men.. Det är underligt att folk som passerat gymnasiet inte klarar av att skriva enkel, förståelig svenska. Det är dåligt. Det är dåligt att många saknar förmåga att strukturera sitt språk. Det är synd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jo, det tar ju inte många sekunder att känna igen 80- och 90-talisterna här på WN... Särskrivningar, felstavningar, syftningsfel och så vidare. Men det som folk verkar ha svårast med är "de" och "dem"... Blir alltid roliga texter när folk använder ord de egentligen inte kan hantera... Kan man inte skillnaden på "de" och "dem" så är det nästan bättre att skriva "dom"...
Men det är ju inte "kidsens" fel. De senaste 10-15 årens "alla ska med"-regerigar har ju bestämt att alla ska få minst godkänt, oavsett kunskap i ämnet. Istället för att höja kravet på skolan så har man sänkt kravet på att bli godkänd. Tänk om vägverket gjorde samma sak med körkortsutbildningen. Du skulle få körkort om du kunde peka ut en bil för uppkörningsgubben ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|