FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Är det någon speciellt distribution av linux som är mest användarvänlig ? vilken rekommenderar ni. ska hosta min första riktiga server & undrar om ni har ngt bra alternativ
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Debian är bra och stabilt, är det man kör som standard på VPS samt dedikerade server kunder.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
SuSe är min personliga favorit, men Red Hat tyckte iaf jag var enklast "back in the days"
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Personligen tycker jag att Ubuntu är användarvänligt. Vet dock inte hur bra den är på servrar (har inte testat), även om den finns i en server-version också. Tror att Ubuntu bygger på Debian.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag skulle föreslå Ubuntu om du är en riktig novis. Kan du redan lite linux så rekomenderar jag Debian.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
rekommenderar inte ubuntu.. x.com gick jättefint tills strömmen gick sedan gick det inte att starta eller läsa ut hårddiskarnas filer via annan linuxdator.. omöjligt.. ubuntu är inte att rekommendera... däremot finns ett som heter Server Optimized Linux.. det kommer med förkonfad apache+php+mysql+sshd och diverse andra trevligheter..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Mandriva kan jag också rekommendera många menar att den är användarvänligare och lättare att installera än Ubuntu. Här ingår också Compis Fusion som gör att du får det läckraste skrivbordet som går att få tag i just nu... Slår både MatOS X och Windows Vimsa vad gäller effekter.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Underbart som serveroperativ. RedHat-kompatibelt (derivat). Rock-solid, no-nonsense & no-bullshit. Ingen religion. Vi är extremt nöjda. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
ouuh ,, många svar ;D svårt att välja .haha
men det ska vara för en dedikerad server , ska driva en community så får väl testa ngn först.. sen kanske byta i efterhand , hmm det kanske är krångligt. .vill bara ha en stabil rackare -- ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
||||
![]() |
![]() |