FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej!
Vi har en hyggligt aktiv annons-sektion på siten. Det funkar ungefär som på Blocket, man kan svara via ett formulär så att annonsörernas mailadress inte exponeras på nätet, men koden är helt egenutvecklad. Svarsmailen som genereras via formuläret har ju dock den svarandes mailadress satt som avsändare och numera är det nästan mera regel än undantag att svaret fastnar i något spamfilter om avsändaradressens domän har en SPF-record satt. Inte så konstigt. Men hur ska vi lösa det snyggt? Hur gör Blocket? Vi har också lite problem med att aktiveringsmailen som vi skickar ut för varje annons ibland hamnar i spamfilter men det löser vi kanske genom att sätta en SPF Record på vår egen domän. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Sätt er egen adress som avsändare och return path, medans ni sätter reply-to till användarens adress
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Kollar verkligen inte anti-spam-filter reply-to-adressens domän mot spf-record? Det förutsatte jag nästan. Svårgooglat..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är ingen annan som löst samma problem och har erfarenheter att dela med sig av?
En variant skulle förstås vara att tvinga annonsörerna att vara medlemmar på siten och låta svaren gå till deras PM-box. Men det känns inte lika bra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Stolen with pride från blocket. Kan väl knappast anses uppnå verkshöjd :-)
From: "Avsändare Andersson" <avsändare@avsändardomän.com> Sender: [email protected] To: mottagare@mottagardomän.com Då tycker i alla fall Gmail att: Received-SPF: pass (google.com: domain of [email protected] designates 213.132.112.110 as permitted sender) Eftersom jag numera har med avsändande mailserver i min SPF-record och dessutom har korrekt reverse så borde det bli detsamma för mig. För den som läser mailet ser det ut att komma från avsändare@avsändardomän.com. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
I processen har jag också upptäckt att Hotmail inte klarar av UTF-8 som teckenuppsättning i mail, däremot funkar förstås 8859-1 som jag inte vill använda.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|