FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hur mycket kräver en besökare, om vi t.ex. säger att under rusningstrafik får en sida 5 besökare / sekund. Och man kan kanske räkna med att varje besökare laddar 200kb från sidan inklusive bilder och allt. Om vi säger att i genomsnitt stannar besökaren i 5 minuter på sidan, vilket innebär att det är 1500 besökare på sidan samtidigt. Det blir 300 Mb upload på 5 minuter väl? Vad krävs för server för detta, eller är det linan som sätter begrännsningen?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Beror juh på din kod väldigt mycket. Man brukar resonera att cpu är billigare än bandbredd == använd mod_gzip för att minska trafiken ut. Bilder osv cachas.
Att du skulle ha 1500 unika besökare under 5 minuter verkar långsökt. Det skulle innebära att du har 144000 unika besökare under 8 timmar. Det är rätt så mycket ![]() Nu fuskredovisar juh alla siter sina unika besöksantal osv och redovisar ofta "visits" så jag kan inte ge dig något konkret att jämföra med. Men vanligare på tex en community eller "större" site är troligen att dom kanske har 20000 unika besökare under en dag och att dom surfar längre på siten. Tex aftonbladet. Dom grisarna räknar säkert varje pageview som en besökare såvida inte 70% utav sveriges befolkning besöker dom dagligen. Hursomhelst, jag ivll komma till att om du surfar omkring på en sida i 20 minuter så cachas mycket utav datan upp, och om man (till skillnad ifrån aftonskiten.se) kunnat koda, så hade man separerat javascript, css och bilder på ett sätt som gjorde att dom kan cachas. == mindre trafik och mindre load. Du kan säkert hitta benchmarks på hur många "hits" en webservermjukvara klarar per sekund på en viss konfiguration.. En apache kan säkerligen slänga ur sig ett par hundra requests / sekund på en normalfet PC. 60mb / minut = 1 mb / sekund är juh i ditt räkneexempel rätt så häftigt, för att klara en sådan load skulle du behöva en dedikerad 10mbits-anslutning, helst en 100mbit. För att dessutom kunna ha en hyfsad normal svarstid skulle jag tippa på att du skulle behöva ett par frontend webservrar med proxies + ett par backend som genererar innehållet. Om det bara är htmlfiler och bilder så kan du klara dig med en eller tåv datorer skulle jag tippa, tex kernel.org körs inte på nån jätteextreme hårdvara, snabba diskar och snabb uppkoppling. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
...och förklaringen "kunden stannar på sidan i 20minuter" är lite avig då all kommunikation är stateless. Om kunden läser på en sida i 20minuter påverkar inte servern på annat sätt än att den möjligen har en session körandes under denna tid.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Först och främmst vill jag poientera att jag inte ha sidan ännu, jag räknar lite på serverkostnader för kommande projekt. Vill ha lite koll på läget, då man inte köper en jättefet ded-server som bara har 10mbit, utan då är det kanske det ändå räcker med en mindre dator, så kan man ju spara endel pengar.
Men på servrar får man väl räkna att en sidvisning tar lika mycket som en unik, om de inte har samma webfönster uppe när de besöker sidan så ligger väl inte bilder sparade? Därför bör det korrekta väl vara att sätta en session när de kommer in på sidan, och då räkna en hit om de inte har den sessionen, det bör väl ge en exaktare bild över serverload? Vad jag har kollat på är en ded-server på celeron 1.3 med 100mbit, räcker det för 2 milj besökare / månad? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Troligen inte. Ifall inte om du tänker köra dynamiskt material, är det en ftp eller statiskt material skulle du nog utan större problem kunna fylla en 100mbits pipe med den maskinen ifall du har scsi i den.
Det är svårt att avgöra utan information om vad det är du täker köra för site och hur bra du är på att koda / optimera / använda smarta metoder. Man kommer tex rätt så långt med en cachande proxy på sin egen burk ifall man har tunga databasfrågor på sina sidor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Försök att köra vad som helst utom celeron. Jag kör en celeron 2.6GHz på min utvecklignsserver och redan det känns lite tungt även fast man är ensam på den (har iofs massa apps körandes)
Med dagens priser på processorer så undrar man om det är värt att spara några hundra på en celeron som inte har så mycket cacheminne (med mera) men det får väl webhotellet svara på. Den billigaste XEON (2.4GHz) kostar bara runt 2.200kr. Bra med minne är också att rekomendera, minst 1Gig iaf. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Ja, ungefär lika bra svar kan du förvänta dig av oss med den informationen du gav oss. Sorry. Att du ska skyffla 200Kb data till användaren säger ingenting om hur mycket servern behöver jobba för det. Det kan vara statiska data som bara läses från filsystemet, eller så kan det vara dynamiska data som genereras från SQL-databas. Har du otur så kör du som CGI med jätteslö tolk, och dessutom har du klantarsle som skrev dina SQL-frågor så att serverns pung blir svettig innan den ens funderat fram vad den ska skicka. Lägg till automatisk generering av thumbnails, eller grafer, och där har du uppåt 100ggr mer last på burken än om du bara hade en jädra html-fil att ladda upp. Så, hur långt är ett snöre egentligen? Vill du ha ett tips? Skaffa dig en relativt slö burk och utveckla siten på. Sen kan du generera last med några hyfsat snabba burkar. Då får du lite hum vad som händer. Optimera din kod. Lägger du ut traceutskrifter med data från hur lång tid varje funktion tog så hittar du ställen som du måste göra om. Själv utvecklar jag alla mina siter på en Sun Ultra 1 med 143 Mhz CPU. När det går hyfsat på den så LÄR det gå hyfsat på de flesta "riktiga" maskiner. Sen kan man roa sig med att köra det på lite snabbare burk och testa med många (simulerade) användare. /Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Som jämförelse har vi ca 15 000 unika besökare (ca 13 000 unika IP) om dagen som genererar drygt 600 000 sidvisningar varje dag och det hamnar på ca 2-3Mbit. Vi har forum och lite andra småsaker, men i övrigt en relativt bra optimerad miljö. Vi klarar oss galant på ca 3 hjärnor á 2,8Ghz ala HyperThreading i linux för dynamiska sidor. Där har du ett "real life" scenario att utgå från.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Community :
ca 1000-2000 besökare per dag... Forum, galleri osv osv... 1-4% cpu används. 1gb trafik ut per dygn. Dator, P4 HT 2,8 ghz, 1mb cache, 800fsb, s-ata diskar Internet, 100 mbit. ASP, SQL-server och Access. Summa summarum : vi bygger för framtiden ![]() Viktigare med optimerad kod än supersnabb dator.. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|