FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hallå,
varför blir texten såhär: "Hejhej.. här gÃ¥r text! " på sidan när den i källan står såhär: "Hej.. här går text!"? :huh: Tack så mycket. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Fel encoding på sidan
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Får också samma. Det händer ibland. På samma sida..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
det häänder mej när jag kodar på unixservrar över ssh i textläge.. varför vet jag inte men jag brukar ersätta dem med entiteter..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
olika teckenformat..
medans din editor kanske lagrar filen i säg UTF-8 så kör den nåt annat i content etc etc - så blir specialtecken fel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Testa med t.ex UTF-8:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" /> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() Förstår felet också nu! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Man får se till att ha samma encoding på allt material som pumpas ut på sidan.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Om man inte kan det så kan man ta hjälp av följande tabell om man behöver översätta vissa textremsor:
http://www.tiger.se/dok/koder.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Omskrivningar med &-koder är otympliga, omoderna och oöversiktliga och låter dessutom dokumenten svälla upp i storlek helt i onödan. Jag skulle snarare varna för att använda &-koder. Använd standardmässig XML, XHTML och HTML med teckenkodning utf-8 och specificera teckenkodningen i varje fil – annars kommer det förr eller senare bli fel på något sätt. (Teckenkodningen utf-8 är fastlagd som standard för xml, css och många andra format, t.ex. xhtml eftersom det är en form av xml. Dessvärre krävs fortfarande nästan alltid en teckenkodningsdeklaration eftersom de flesta klienter inte automatiskt antar att css, xhtml och xml är utf-8 om det inte anges.) |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|