FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du får internationell erfarenhet; det tror jag många arbetsgivare tycker är bra. Framförallt om du åker till ett land och lär dig ett språk bra. Spanska eller portugiska är ju ett stort språk som du med stor sannolikhet har nytta av framöver.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för många svar och kul att höra mer om din resa Fabian.
När det gäller mitt CV (som faktiskt är publikt: christoffer.bjorkwall.com/mittcv.php) så har jag egentligen "tillräcklig" utlandserfarenhet. Funderar också på Kina för att om allt annat skiter sig har jag ändå lärt mig kinesiska ![]() Nån här som varit i Kina och kan tipsa om nåt ställe där man kan läsa kinesiska, som inte är helt utan bredband och är hyggligt lugnt? En sak är säker, om jag bestämmer mig för att åka så kommer det finnas på en blogg nära dig! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Var där på semester i 2 veckor för ungefär 1,5 år sen, och det var inte lätt att hänga med i svängarna, och då hade vi ändå en resrutt inbokad och guider mm. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Kina är inga problem. Jag är själv i Shanghai. Har bostad här, men åker lite fram och tillbaka mellan Kina och Sverige. Har själv tänkt starta ftg här och dra i gång några projekt för den Kinesiska marknaden och även den Internationella. Är själv ingen programmerare, men det kryllar av extremt kunnigt folk här som kan arbeta för en hyfsad peng.
Shanghai är en fet storstad där allt finns. Får Stockholm att kännas som en liten håla. Dock är det ett ganska tufft klimat. Lite som New York skulle jag kunna tänka mig. Alla är ute efter att tjäna pengar och det är extremt kapitalistiskt. Men det finns så mycket möjligheter här och som en entreprenör dras man till möjligheterna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
ok, läste in ditt inlägg. Shanghai är inte lugnt.....fast där jag har bostad är det än så länge relativt lugnt och jag har också 4mb bredband. Det är ok. Just att det är så mycket folk och hemsk trafik, dålig luft, osv kan vara ganska tärande. Som svensk kan man behöva lite natur och lugn och ro.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
ecstyle: Det var lite så jag tänkte också. Jag har rest ganska mycket i världen och bland annat pluggat spanska i Costa Rica. Där bodde jag i en soft liten bergsby (Monteverde) och njöt till fullo av livet.
Något motsvarande skulle jag vilja hitta i Kina, ett mindre och billigt ställe, som är stort (turistigt) nog att ha ett internetcafe och en språkskola. Lite svårt att definiera exakt vad jag menar men ska göra ett försök: - Prio ett är absolut att kunna jobba ordentligt. Alltså är alltför avskilda platser uteslutet. - Det måste vara hyggligt billigt. Tjänar inga större summor än. - En stor fördel är om det finns en språkkurs man kan läsa i orten. Dels för språket och dels för det sociala. - En annan fördel är om det är lite småturistigt så att man kan skriva om orten för en resesida ![]() Är det någon här som rest lite i Kina som har några tips på orter och skolor? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Nykomling
|
Clirre, du är min mentor och guru inom denna värld... Kolla upp Hainan som är en ö i södra Kina som är en upcoming destination. Läs också 4 hour Workweek med Tim Ferris... Bör alla läsa här inne...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej igen,
Tänkte berätta att jag faktiskt beslutade mig för att göra detta nu. Imorgon är min sista dag på jobbet och nästa tisdag åker jag till Bali för att jobba med mina hemsidor. I första hand i 6 månader och sen får jag se. Det har inte varit så jättelätt beslut att ta eftersom det är en lite kringeikrokväg i min karriär (är civilingenjör) men jag lockades så mycket av det att jag kände att jag var skyldig mig själv att genomföra denna dröm. Har börjat blogga lite försiktigt om detta på http://dusagervalinte.uppdig.nu Tack för alla råd och tips. Nu kommer jag nog bli än mer aktiv på detta forum... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Friskt vågat, hälften vunnet. Lycka till
![]() |
|||