FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hejsan.
Jag ska nu efter många om och men "outsourca" kodning av en prisjämförelse-sajt genom företrädelsevis rentacoder alt. getacoder. Det jag vill ha är en prisjämförelsesajt med både feeds och möjlighet att crawla sidor. Meningen är att projektet skall göras från början till slut, alltså även installation på server etc, så jag kan se ifall resultatet är godkänt och då betala genom escrow. Jag antar att det blir något i PHP/Javascript/Ajax + MySQL med xhtml-interface. Kan ej koda så jag vet inte hur jag ska gå tillväga med designen, rita upp i Adobe Illustrator och och sen skicka för xhtml-omvandling? Hur får jag ihop det med php/MySQL kodningen om jag inte vill att den indiska (antar jag, typ) kodaren ska göra designen? Eller kan jag skicka någon slags ritmall? Kan inte koda så om det är något jag missuppfattat så säg till. Sen finns det ju färdiga scripts som tex Kaon eller Pricetapestry, skall man basera det hela på det eller låta kodaren gör allt från scratch? Eller är det brukligt att programmerare använder sig av dylika script som grund? Hur blir det då med licensen? Vad ska jag tänka på gällande kravspecifikationen? Vill gärna ha något där det går att implementera vilket språk som helst för att sätta upp i olika länder, tex Tyskland, vill därför även ha möjlighet att kunna ändra designen, men det är kanske självklart då php-kodningen och databasen är separat från xhtml-dsignen? Eller har jag helt missuppfattat det hela? Tar nu mitt första kliv på detta projekt genom att vända mig till er på WN, vad ska jag tänka på generellt, har jag missupfattat något, har ni själva erfarenheter,inte bara från outsourcing men även det som man kan kalla "Affiliate Price Comparison Search Engines" , vet att flera här på WN driver sådana, tex för prylar och flygresor. Vad vill man ha och vad är de vanligaste problemen med sådana siter? Tacksam för alla svar! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Grundtipset är att anlita någon som förstår kodningen, bara för att den validerar XHTML när det är färdigt betyder inte att det kommer fungera smärtfritt.
Sajten ska ju klara en viss belastning med mera. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Det finns ju ratingsystem på många av förmedlarsajterna, där programmerarna har blivit rescenserade av tidigare beställare, så det tror jag inte är nåt problem, sen kan man ju be om referenser som tex tidigare arbeten etc, vid kontakt får man väl genom pm och skype försöka bedöma deras kvalifikation, frågan är ju om man själv är kvalificerad att ställa de rätta frågorna för att komma fram till huruvida kodaren är nåt att ha..
Gällande xhtml-validering så var det inte huvudjobbet, utan kodning av en hel prisjämförelsesajt, eller har jag missförstått? Tack för inputen iaf, fler tack! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Verkligen ingen som skulle kunna ge ett gott råd på vägen? Vet att det är många här som driver prisjämförelsesajter, ingen lust att delge er av visheter? Eller från folk som arbetat med kodare genom typ rentacoder?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej!
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "Affiliate Price Comparison Search Engines", men jag kan väl dela med mig lite av mina egna erfarenheter, kanske är det till någon hjälp? En prisjämförelsesajt är ingen liten sak att programmera, även om du kanske inte har för avsikt att konkurrera med pricerunner och prisjakt, men jag har iallafall svårt att tänka mig att du kan ge hela projektet till en indier du hittat på rentacoder om du nu inte har en VÄLDIGT detaljerad specifikation och väldigt mycket pengar. Min egna första prisjämförelsesajt (hittamusik.se) gjorde jag mest för att se om det gick och den ligger nere sedan länge. Det var inte svårt att extrahera data från taggar med en HTML-parser men det var när jag skulle sammanställa all data och lista ut vilka produkter hos olika butiker som egentligen är samma produkt som det blev svårt. CD-skivor verkar dessutom vara en av de svårare typerna av produkt att försöka indexera eftersom det finns flera olika skivor som heter likadant med samma artist (remixer, olika versioner i olika länder etc) så jag gav upp till slut. Det räcker inte heller med att skrapa information från HTML-taggar utan räkna med en hel del reguljära uttryck för att få data i rätt form och eftersom alla sidor är kodade på olika sätt får man skriva en del kod specifikt för varje butik. Har ingen erfarenhet av de script du nämde, men det är möjligt att de spar lite jobb, å andra sidan kanske de är begränsade i sin funktionalitet? Det krävs alltså en hel del handpåläggning och jag tror att man måste ha ett system där man som administratör på ett enkelt sätt kan anpassa spindeln till olika butiker (dvs ett ganska avancerat admin-gränssnitt) samt dessutom försöka göra sökmotorn lite självlärande och få den att "gissa" sig till att tex produkten "SE W880i" på siba.se är samma produkt som "Sony Ericsson W880i" på elgiganten.se. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av rentacoder eller liknande tjänster men det borde väl finnas ngn annan här som har det? /Andreas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Varför har inte webb-butiker ett standardiserat gränssnitt som vi kan prata mot? Borde ju öka deras försäljningar..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() //Jonas |