Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bäst? CMS Made Simple eller Joomla

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-13, 00:51 #1
ChLa ChLa är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2006
Medlem

Hej!

Jag behöver använda ett CMS-system till en hemsida jag just nu håller på och utveckla (PHP + MySQL). De två CMS-system som jag tittar mest på är 'CMS Made Simple' och 'Joomla'.
Eftersom jag är en relativt ny på CMS så skulle jag vilja ha lite åsikter om de här två, ur följande synpunkter:

- Säkerhet
- SEO
- Snabbladdat (effektiv och välskriven/strukturerad kod)

Har också en annan fundering:
Båda systemen har ju en config-fil med inloggningsuppgifter till databasen, och denna fil är tillgänglig utifrån eftersom den ligger publikt. OM, säg, PHP-n plötsligt lägger av (servern blir knäpp) och PHP-koden exekveras inte, utan skickas som ren text till användaren - då skulle någon väldigt enkelt i så fall att få reda på uppgifterna till min databas.
Vad jag då har funderat på är att lägga en include i config-filen, och lägga alla databasuppgifter i rooten, och då är de ju inte öppna för allmänheten. Är detta en bra idé, eller borde jag gå och lägga mig och sova?

Tack!

// Christoffer
ChLa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-13, 03:03 #2
weetabixs avatar
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Flitig postare
weetabixs avatar

jag har bara använt joomla, så jag kan igentligen inte säga om det är bättre eller sämre än cms made simple... men iaf...

joomla i sig självt är säkert, det är när man petar dit diverse extensions osv som du kan få problem med säkerheten (eller om du själv trasslar till behörigheter osv på webbservern). självklart skall du se till att hålla koll på uppdateringar till joomla så inte du kör en gammal version. under version 1.0 så kommer det ett par tre uppdateringar om året.

seo är ganska kasst som standard i joomla 1.0, men är betydligt bättre i joomla 1.5. det finns massor av sätt att fixa bättre seo för version 1.0 med, men som standard är det inte jättebra.

koden i joomla... det är nog samma med det här, att om du tar in extensions så vet du inte riktigt hur bra skrivna dom är, men själva joomla i sig är nog rätt så ok. det är absolut inte segt, och om du har mycket besökare så finns det bra cache extensions som gör att belastningen på servern minskar avsevärt och dina sidor laddas snabbare.
weetabix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-13, 03:13 #3
roberthogbergs avatar
roberthogberg roberthogberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
roberthogberg roberthogberg är inte uppkopplad
Medlem
roberthogbergs avatar

Reg.datum: Oct 2004
Hej Christoffer!

Jag rekommenderar dig att kolla på Drupal (drupal.org)

Mvh Robert Högberg
roberthogberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-13, 10:09 #4
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Joomla är mer beprövat när det gäller säkerhet och har en större utvecklarbas. Därmed inte sagt att det är bättre än CMS Made Simple. När det gäller granularitet i säkerhetsnivåerna i de två CMS:en så vinner CMS Made Simple klart. Joomla kräver tredjepartslösningar för att uppnå liknande resultat.
SEO så ska de två vara lika om jag förstått det rätt, jag är däremot ingen SEO-expert så någon med större kunskap kanske kan ge bättre svar.
Snabbheten är inget jag märkt någon skillnad på heller. Jag har iofs bara kört Joomla på lite större siter.

När det gäller includen i Joomla så är det ett bra sätt tror jag. Jag ska prova det själv.

Varför man ska titta på Drupal när man frågar om Joomla och CMS Made Simple är för mig en gåta. Drupal och Joomla är tämligen likvärdiga i funktion men helt olika i hantering och uppbyggnad.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-13, 10:17 #5
Jockes avatar
Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2003
Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jockes avatar

Reg.datum: Jan 2003
Vad är det du behöver i ett CMS system?

Ska du bara ha det till att uppdatera sidor eller är det andra funktioner du behöver? villka?

Hur är det att utveckla ny design till Joomla? är inte det svårt?
Jocke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-13, 12:17 #6
weetabixs avatar
Flitig postare

Flitig postare
weetabixs avatar

Citat:
Originally posted by Jocke@Aug 13 2007, 10:17
svårt å svårt... kan inte föreställa mig hur det skulle kunna bli enklare =)

sen finns det mängder med templates till joomla om man nu går igång på sånt.
weetabix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-13, 13:30 #7
Tobab
Guest

Tobab
Guest

Citat:
Originally posted by Jocke@Aug 13 2007, 09:17
Finns en extension till Dreamweaver man kan använda. Tror det är denna
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-14, 18:59 #8
Medlem

Medlem

Tack för alla svaren!
Citat:
Ursprungligen postat av weetabix
jag har bara använt joomla, så jag kan igentligen inte säga om det är bättre eller sämre än cms made simple... men iaf...
joomla i sig självt är säkert, det är när man petar dit diverse extensions osv som du kan få problem med säkerheten (eller om du själv trasslar till behörigheter osv på webbservern). självklart skall du se till att hålla koll på uppdateringar till joomla så inte du kör en gammal version. under version 1.0 så kommer det ett par tre uppdateringar om året.
seo är ganska kasst som standard i joomla 1.0, men är betydligt bättre i joomla 1.5. det finns massor av sätt att fixa bättre seo för version 1.0 med, men som standard är det inte jättebra.
koden i joomla... det är nog samma med det här, att om du tar in extensions så vet du inte riktigt hur bra skrivna dom är, men själva joomla i sig är nog rätt så ok. det är absolut inte segt, och om du har mycket besökare så finns det bra cache extensions som gör att belastningen på servern minskar avsevärt och dina sidor laddas snabbare.
Okej, då gäller det lite att hålla koll på vilka extensions man lägger till. För det är väl, som sagt, det som är fördele för Joomla - det finns så mycket tillägg man ha.
Citat:
Originally posted by -roberthogberg@Aug 13 2007, 03:13
Hej Christoffer
Jag rekommenderar dig att kolla på Drupal (drupal.org)
Mvh Robert Högberg
Njae, Drupal har jag tittat lite på men gillade det inte.
Citat:
Originally posted by -Westman@Aug 13 2007, 10:09
Joomla är mer beprövat när det gäller säkerhet och har en större utvecklarbas. Därmed inte sagt att det är bättre än CMS Made Simple. När det gäller granularitet i säkerhetsnivåerna i de två CMS:en så vinner CMS Made Simple klart. Joomla kräver tredjepartslösningar för att uppnå liknande resultat.
SEO så ska de två vara lika om jag förstått det rätt, jag är däremot ingen SEO-expert så någon med större kunskap kanske kan ge bättre svar.
Snabbheten är inget jag märkt någon skillnad på heller. Jag har iofs bara kört Joomla på lite större siter.
När det gäller includen i Joomla så är det ett bra sätt tror jag. Jag ska prova det själv.
Varför man ska titta på Drupal när man frågar om Joomla och CMS Made Simple är för mig en gåta. Drupal och Joomla är tämligen likvärdiga i funktion men helt olika i hantering och uppbyggnad.
Tack för informationen! CMSMS har alltså bättre säkerhetsnivåer....
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke
Ska du bara ha det till att uppdatera sidor eller är det andra funktioner du behöver? villka?
Till en början ska det bara vara att "lätt" kunna ta bort, ändra och lägga till sidor på webbsidan. Men man vet ju aldrig om det blir att det kommer behövas mer fler "extra-funktioner".

Det är väl (tyvärr) bara att konstatera att det går rätt så jämt ut - och att det inte blir lätt att välja. Vad jag iof kan tycka är det verkar lättare att skapa egna templates i CMS Made Simple än Joomla. Men det kanske bara är en inlärningströskel man måste passera...?
ChLa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-14, 19:54 #9
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Originally posted by ChLa@Aug 14 2007, 18:59
Det är väl (tyvärr) bara att konstatera att det går rätt så jämt ut - och att det inte blir lätt att välja. Vad jag iof kan tycka är det verkar lättare att skapa egna templates i CMS Made Simple än Joomla. Men det kanske bara är en inlärningströskel man måste passera...?
Ja eller kanske olika arbetssätt. Jag tyckte att Joomlas templatedesign var rörig innan jag insåg att man inte ska infoga alla modulerna bara för att de finns där utan bara använda de moduler man själv tycker att man behöver. Att då sen ändra en vanlig htmlsida till en joomlatemplate blev ganska enkelt efter det.

Ta det du tycker verkar passa dig bäst.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-12, 10:02 #10
harding-85 harding-85 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
harding-85 harding-85 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
vad tycker ni bäst om , Joomla eller Drupal?
harding-85 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017