FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Tänkte skicka ut fakturor själv eftersom jag är missnöjd med dom företag som finns och även deras prissättning. Om det nu är en kund som inte betalar efter påminnelse och utskickat inkasso, vad gör man då? Antar att man anmäler det till kronofogden men vad händer sedan? Blir det en massa bollande med papper fram och tillbaks, eller? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Antingen betalar de eller så betalar de inte när du lämnat dem till fogden.
Om de inte betalar så blir det antingen utmätning eller om de bestridit fakturan får du välja om du vill ta dem till tingsrätten, då blir det ytterligare papper... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hur mycket arbete blir det för mig när ärendet kommer till kronofogden, det var det jag var ute efter.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Att skicka en faktura till fogden (ansöka om betalningsföreläggande, som det heter) är trivialt. Det finns t o m ett fint formulär på KFMs hemsida som det bara är att fylla i så genererar det en utskrivbar PDF-fil.
Det kostar dock 300 kr att ansöka om BF, så ibland är det inte lönt. Särskilt inte om man räknar med att kunden bestrider, men ofta blir ju folk tillräckligt skraja av en ansökan om BF för att betala. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|