FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ok, kanske en dum fråga, men jag har aldrig använt mig utav en sådan tjänst förut.
Frågan är, om ett webhotell sköter "vidarebefodring av www"; är det då bara fråga om en redirect? Dvs kommer destinations URL'en att ploppa upp i adressfältet på webläsaren? Kan man se den vidarebefodrade URL'en eller destinations URL en på destinationssidans länkar (om de är "relativa"). Kan tex en spindel/robot "se" att adressen egentligen pekar på tex en undermap med något annan domännamn? Jag har nämligen parkerade domäner och vet inte om jag borde endera peka dom någonstans eller "redirekta" dom eller låta dom vara så länge.. Ja hoppas ni fattar. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
När det rör sig om vidarebefordring av webbesökare så rör det sig för det mesta om antingen:
1) Direkt vidarebefordran, dvs. att besökaren ser destinationsadressen för sidorna i adressfältet efter vidarebefordringen är genomförd. Lägger besökaren ett bokmärke så blir det alltså på destinationsadressen. 2) Dold vidarebefordran, dvs. att besökaren ser den adress som du vill att de ska se. Då rör det sig ofta om en HTML-frame hos företaget som fixar vidarebefordran. Om du inte gör något speciellt med din HTML-kod på de riktiga sidorna kommer alltså besökaren under hela sitt besök se en och samma adress i adressfältet och lägger de ett bokmärke så blir det även på den adress som du vill skylta med utåt. Jag känner inte till något företag som med vidarebefordring av webbesökare menar att de reläar information på så vis att besökaren inte kan se var den hämtats ifrån, dvs. att du besöker en viss domän och dess index.php (eller vad det nu är för fil/programmeringsspråk/teknik) gör en anslutning mot den webbserver där sidorna egentligen ligger, ändrar alla felaktiga sökvägar och återger sidinnehållet för användaren så som de legat under domänen ifråga (fullkomligt osynligt för användaren). Då är det billigare och prestandamässigt bättre för företaget som erbjuder tjänsten att istället hyra ut riktig plats i dess eventuella webbhotell. Jag tycker personligen att det är bättre att ha någon form av vidarebefordran av besökare till domännamnet än en helt vilande och inaktiv domän (utan namnservrar). Annars kanske man missar eventuell trafik - oavsett om den är av den typ som man önskar så är det ändå trafik. Lägg upp dina vilande domännamn hos GratisDNS.dk eller dylikt ställe. Det kostar ju ingenting. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ok, tack för svaret, då verkar en sk vidarebefodring vara för oseriöst, ja, eller det ser oseriöst ut iaf. Får bli fortsatt parkering eller pekning då.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|