Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Varuauktion ala knorr

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-06-16, 10:19 #1
dinauktion dinauktion är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2004
Nykomling

Är det nån som känner till nån site där företag auktionerar sina produkter samtidigt som de är till salu i vanlig butik eller e-butik? Förutom ebay såklart.

Förklaring: Om jag säljer cd skivor i butik för 149:- och jag säljer 1000/mån. Jag skulle vilja utöka försäljningen: Hur? Mer annonser, kampanjer, driver you name it. En sak har detta dock gemensamt: utgifter!

Om en drive kostar 10.000:- så måste jag sälja 350 skivor extra för att täcka kostnaden, allt över det räknas mig tillgodo om nu min drive lyckas.

Kan man inte istället auktionera ut skivorna med ett reservationspris på kundpris minus marginalen? Auktionen är ju gratis som alla känner till och är varan attraktiv, dumt att ta cd som exempel, borde slutpriset t.o.m överstiga kundpriset i butik. Om jag sålde varor skulle jag iallafall prova. Jag skulle med all säkerhet, obs beroende på produkt, sälja 350 st och antingen tappa 10.000 eller vinna 10.000 eller mer. Borde vara likvärdigt i risk beräknat som en drive men med ingen initialkost.

Vet inte, men resonemanget känns väldigt bekant, är det nån som vet om det är nån som marknadsför detta nu?

Är det hållbart? Vad tycker ni? Hur resonerar ni som äger butiker?
dinauktion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-16, 10:23 #2
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Roberts avatar

Tja, om du kollar på Tradera så är det många som verkar sälja partier direkt ur sitt sortiment, verkar dock röra sig om sådana dära "knallar" eller vad man kallar dom för (personer som säljer B-sortiment eller plastiga prylar på marknader).
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-16, 10:30 #3
Nykomling

Nykomling

Ja jag har sett det och det verkar som, precis som du säger, att man tar B-sortimentet och slänger ut. Man kan ju använda auktionen till att bestämma varans efterfrågan också. Om jag hittar nåt som jag vill introducera i Sverige så kunde man sätta ut varan med en bra beskrivning o bild samt funktion, se hur många som lägger bud osv. Blir efterfrågan stor, tar man hem fler och säljer. Floppar produkten letar man vidare.
Oläst 2004-06-16, 10:38 #4
Roberts avatar

Roberts avatar

Tja, om du skapar ett intresse via en auktion (de brukar ha många visningar men få bud) och du samtidigt smyger in reklam i bilden eller beskrivningen så kanske folk söker vägar att köpa varan på nätet/i butik istället. Kan väl vara något; att få sålt 1(!) vara via tradera men skapa ett mervärde som genererar extra köp "vid sidan om" auktionen.

Tänk på att de som har surfat in på just den kategori som din vara ligger i kan anses som "kvalitativ trafik" då de vet vad de letar efter och antagligen har ett behov av att införskaffa någon pryl inom samma kategori.
Oläst 2004-06-16, 10:46 #5
Nykomling

Nykomling

Precis Robert! Eftersom beskrivningen kan innehålla html, kan man där sätta in extra annons material såsom länkar till butik eller varor av samma slag, prisjämnförelser, billigast etc. Helt gratis!

Jag fick ide'en efter inlägget av ebasar eftersom det var "någon" som tyckte att portaler var uttjatat och jag håller med. Portaler är röriga, du måste veta exakt vad du letar efter, du kan inte få samma känsla som när du går omkring i en riktig affär och gör impulsköp. På en auktion blir du serverad med olika bilder och intryck i kategorier som du normalt inte skulle titta åt: Och det är väl hit man vill komma?
Oläst 2004-06-16, 10:49 #6
Roberts avatar

Roberts avatar

... men jag skulle vara lite försiktig med banners, html etc. Var lite diskret istället... smygreklam helt enkelt. Jag tror du blir utkastad därifrån om du kör uppenbara annonsdrive'ar där...
Oläst 2004-06-16, 10:54 #7
Nykomling

Nykomling

Nja jag är ju inte "där" utan jag är "här" om du förstår vad jag menar, med tanke på mitt användarnam vill jag säga

Jag vill nog uppmuntra att de som säljer/köper hos mig la in lite reklam så länge det finns en riktig produkt bakom. Så länge det sköts på ett snyggt sätt vill jag understryka. Stimulans kanske det kan kallas.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017