Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ta bild - modifiera - äga rättigheter?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-06-29, 23:18 #1
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
Mycket flitig postare
totoos avatar

Jag har hört en massa kring detta och undrar hur det egentligen ligger till. Jag vet att många som arbetar med fotografier och design etc har olika åsikter kring detta och hanterar på olika sätt.

Jag har t.ex. jobbat med en designer som "stjäl" grafik från alla möjliga situationer, allt från miljöer till personer etc och sedan retuscherar ihop materialet så att det är en omöjlighet att känna igen materialet från början. Det kan sluta med att han t.ex. bara behåller konturerna av ett hus etc. Vissa säger att detta är helt okej pga att hans material uppnår verkshöjd etc och att det därmed är godkänt. Andra säger att stöld är stöld och att han aldrig fick röra materialet från början. Jag tykcer själv att det borde vara okej att ta bilderna, för ingen lider av det och om det är extremt manipulerat så att man inte känner igen det efteråt så borde det imho vara skitsamma.

I alla fall, vad säger lagen om detta? Jag skulle t.ex. vilja ta en kartbild som är genererad av google maps (typ ett screenshot) och undrar om det finns möjlighet till att jag kan modifiera kartan (typ nyanser och annat småpyssel) för att få ha rättigheterna att äga den eller om det är helt kört på den fronten.

Jag är glad om jag slipper bli hänvisad till någon lagtext på 10 sidor utan hoppas på att någon som vet vad han/hon talar om kan beskriva läget lite.

Tack / Tobbe
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-30, 00:21 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Hittade någon notis på blf.se om en illustratör som använt ett foto som förlaga och där det hävdades att fotogarfen fortfarande hade rätt till ersättning då teckningen föreställde fotot.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-30, 03:31 #3
brokep brokep är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
brokep brokep är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Jag tror mycket också handlar om syftet med detta. Är det konst det gäller t.ex. är det _oftast_ mer ok att skapa något av någon annans verk. Är det direkt för att tjäna pengar så ska du nog akta dig rejält.
Konst som är det som jag nog skulle se som det mest liberala när det gäller övertramp av upphovsrätt har ändå en hel del problem - www.artliberated.net kan du läsa mera på - så akta dig för vad du gör.
brokep är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-30, 04:55 #4
totoos avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
totoos avatar

Jag tycker att det är intressant i allmänhet. I regel är det konst (webbdesign) där jag stöter på detta problem, men just nu vill jag bara använda googles karta. Jag har letat efter bra gratiskartor förr (som är baserade på satellitdata) men inte hittat något. Så jag tänkte om man tar googles, rockar om utseendet lite - kan det vara lugnt då?

Men google är fel företag att bråka med, så jag borde kanske leta vidare.
Oläst 2007-06-30, 10:20 #5
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
ta en karta, rita av och använda - är fullt tillåtet
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-30, 15:09 #6
totoos avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
totoos avatar

mjo, men att rita en karta i klass med googles måste vara ett projekt som tar hundratals timmar. Men du kanske menar att jag ska modifiera den - vilket jag själv är inne på då det imho borde fungera.

Jag har frågat förr och frågar igen - ingen som vet något ställe där man kan få gratis kartor som har korrekta proportioner? Det är extremt viktigt att allt är rätt då det är koordinater inbladat.
Oläst 2007-07-01, 22:46 #7
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Om du skapar ett nytt verk av tidigare verk så får du upphovsrätt till det nya verket, och upphovsrättsägarna till de ingående verken har kvar sin upphovsrätt till delarna men inte till helheten. Dvs du får skapa en ny karta eller dylikt av en gammal, men du måste få rättigheter t ex via avtal från de tidigare upphovsmännen. Det nya har dig som upphovsman.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017