FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag gör en rapportfunktion i PHP och MySQL där man fyller i en rapport - ett frågeformulär med en punktlista - som man sedan ska se statistik på och kunna jämföra med andra rapporter.
Min fråga är: Hur lagrar man bäst resultaten i databasen? Låt oss säga att jag har en tabell som heter rapporter. Jag har då funderat ut tre scenarior: #1. jag kan spara resultaten i en och samma kolumn, vilket kanske blir knepigt när men sedan ska försöka plocka ut informationen. #2. Jag kan också välja att lägga varje svar i en egen kolumn. Men då måste jag i förväg bestämma vilka frågor som ska vara med i formuläret - med andra ord så förlorar jag lite i skalbarheten. #3. Ett tredje alternativ skulle vara att spara varje varje svar i en egen rad tillsammans med rapportID, datum och användarID till exempel. Nackdelen där är väl att det sparas väldigt mycket data i onödan och det görs väldigt många SQL anrop mot databasen varje gång man ska spara en rapport. Tankar och tips kring detta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
spara som ett csv fält.. dvs värde,värde,värde,värde - så gör jag när jag behöver spara ett okänt antal ID-nummer på något sätt
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
nej
alla ID värden i samma kolumn.. nu t.ex har jag byggt en sida åt min far där hans kunder väljer en hög med kategorier de kategoriID'n lagrar jag i ett fält som heter t.ex "categories" och i den då ligger t.ex "47,15,84,12,97" på en och en annan kanske har "13,67" osv |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
japp - så gör iaf jag
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Trean helt klart. Att oroa dig för antalet databasanrop redan nu är för tidig optimering. Med trean blir ditt system mycket med strukturerat.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|