Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

PageRank - Ganska liten betydelse och lite märklig

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-14, 07:37 #1
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Jag kan ge ett exempel som beskriver rubriken.

Jag startade en liten sajt för tre år sedan. Den fick från början 6 i PageRank. Förmodligen en alldeles för hög siffra/ranking.

För ett år sedan sjönk den till fem och förra månaden till fyra. Man borde kunna ana att jag gör något direkt
fel eller drabbats av "penalty", men:

1. Besöksstatistiken har tjugodubblats sedan tre månader efter starten och verkar inte påverkas alls av rankingen. Den har gått upp ca 30% senaste året.

2. Placeringen i Google beträffande relaterade sökord har inte dalat med rankingen, snarare tvärtom.

3. Jag har under det senaste året tiodubblat texten på sidan, inte för att öka i ranking utan för att det är en sajt som i huvudsak är textbaserad och jag har haft mycket tid över. ;-)

Vad har ni för erfarenheter? Är PageRank (precis som jag anar) en ganska dålig måttstock på hur sajten verkligen indexeras i Google? Är det "riskabelt" att öka en sajts storlek (innehåll och sidor) snabbt?
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-14, 10:06 #2
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating

Reg.datum: Dec 2003
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Vad har ni för erfarenheter? Är PageRank (precis som jag anar) en ganska dålig måttstock på hur sajten verkligen indexeras i Google? Är det "riskabelt" att öka en sajts storlek (innehåll och sidor) snabbt?
Det har jag sagt och tjatat om i snart 2 år. PageRank har ingenting med placeringen att göra alls.

Om det är riskabelt att öka storleken på en site snabbt.
Knappast eftersom man normalt sett gör klart en site, kanske flera tusen sidor innan man lägger ut den.
Vissa påstår att det kan vara farligt men min erfarenhet efter att ha lancerat en site med 16.000 sidor som slurpades in av Google på ett dygn, 1 vecka efter lancering.
TjörnDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-14, 12:42 #3
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Jag har tjatat om det i 3 år, men ville bara ha medhåll, haha ;-)
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-14, 16:08 #4
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Originally posted by TjörnDesign@May 14 2007, 09:06
Det har jag sagt och tjatat om i snart 2 år. PageRank har ingenting med placeringen att göra alls.

Om det är riskabelt att öka storleken på en site snabbt.
Knappast eftersom man normalt sett gör klart en site, kanske flera tusen sidor innan man lägger ut den.
Vissa påstår att det kan vara farligt men min erfarenhet efter att ha lancerat en site med 16.000 sidor som slurpades in av Google på ett dygn, 1 vecka efter lancering.
Att den inte har någonting alls med placeringen att göra vet jag inte riktigt om jag vill hålla med om. PageRank är en måttstock på länkkraften till en viss sida (externa som interna länkar). Men om vi filosoferar att det finns två sidor om bilar, en med PR7 och en med PR3. Alla inlänkar kommer från relaterade sidor inom "motor" och ankartexten är endast "bilar" på alla länkar. Om man nu skapar en undersida som länkas på samma sätt från båda sidorna och där har innehåll om Blommor. Vilken sida kommer då få bäst placering på "blommor"?

Så indirekt har PageRank betydelse. PageRank som är ett värde av den länkkraft en sida har, baseraras alltså på en faktor som har betydelse för placeringen i sökmotorerna. Att det finns element som är mycket viktigare för att ranka bra är en helt annan sak.

Edit: Men jag bör väl erkänna att PageRank är nästintill obetydlig i sammanhanget
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-14, 17:21 #5
UrbaLills avatar
UrbaLill UrbaLill är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2007
UrbaLill UrbaLill är inte uppkopplad
Nykomling
UrbaLills avatar

Reg.datum: May 2007
Delvis. Mer avgörande är antal inlänkar dess relevans för sidan, ålder på webbplatserna etc.
Du kan få en bra Pagerank med ett fåtal länkar med hög PR, men det innebär inte att du placerar dig bättre än en med bara PR1-3 länkar. Detta om de andra faktorerna hos dessa väger tyngre.
UrbaLill är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017