FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Undrar om det på något sätt går att, typ i flash eller nått, ändra storlek på en bild som en användare vill ladda upp på klient-sidan. Alltså jag vill inte att användaren ska ladda upp en jätte stor bild och att den sen ändras i storlek, utan jag vill att den ska ändras innan uppladdningen sker. Några ideér?
PS. Jag vill att användaren ska kunna göra storleksändringen i webbläsaren |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
går med nån form av plugin.. typ java applet
Du behöver ett plugin som kan skriva till hårddisken, flash kan inte göra det |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du behöver faktiskt bara kunna läsa från hårddisken och skicka resultatet till webservern. Men jag har inte sett någon sån här lösning, det blir nog lite klurigt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Men borde det inte gå i flash, om man typ lagrar den lokala bilden i ett "bild"-object som man sen minskar i storlek. Då behöver man ju inte spara något på hårdisken, blir ju i det interna minnet. Och sedan så kan man skicka vidare den till php.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
nej.. flash kan inte göra det
flash kan inte skriva någonting till vare sig klient eller server, bara läsa |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
störigt...har en fungerande upload / crop funktion i php nu...men det tar så sjuuukt mycket minne på servern för att ändra storlek på en bild i php...känner att jag måste hitta en annan lösning...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Teoretiskt går det att göra I flash genom att manipulera ett bitmap objekt.
Det är dock inte helt enkelt att skriva en bra omskalningskod som inte sabbar bilderna alltför mycket. Skicka bilddatan får man göra som en sträng till servern om man inte kör med AS3 för att kunna skícka det som binärdata. Du kan iaf inte använda Flash inbyggda omskalningsrutiner på något sätt vad jag kan komma på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vid närmare eftertanke så är ju det enda sättet att komma åt filen på användarens maskin att använda FileReference, och då kan du inte komma åt själva bilden utan bara ladda upp den utan manipulation.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
melin, Flash kan i viss utsträckning skriva till hårddisken, dock begränsat.
Den bästa lösningen är nog dock att låta användaren skala om bilden i Flash (dvs. bara _width/_height ändras, inte den faktiska storleken), för att sedan skicka över datan till ett PHP/Asp-script som sedan sköter den faktiska omskalningen. Och om man sedan vill kan ju Flash hämta den nedskalade bilden igen. Typ att Flash bollar den mellan servern när det behövs ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Bejjan: Men då är det ju ingen idé att ha flash alls. Vill ju att de minneskrävande "storleks ändringarna", ska ske på klient sidan. Inte på servern. Men men...
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|