FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Säg att jag har 1000 bilder i ett vist format och vill förminska alla. Idag gör jag det i photoshop, men det tar lite tid. Finns det inte nåt program som gör det automatiskt? Alltså skapar en kopia av bilden i önskad storlek?
Tack på förhand för era svar! Davve |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Photoshop har stöd för batch-jobb så att du kan automatisera det. Annars finns det gratisprogram, exempelvis XnView.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Banned
|
ImageResizer från M$. Riktigt grymt faktiskt...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Och då kan jag fylla på med Imagemagick: http://www.imagemagick.org/
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Precis, ImageMagick och en forloop för vinsten!
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Tack för era snabba svar, skall kolla på dessa program, återigen tack!
Davve |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Är nåt av dessa program gjord för att ändra många bilders storlek på en gång eller måste man ändra en och en?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Skapa ett makro i Photoshop som förminskar bilden. Sen Arkiv/File->Automatisera/Automate->Batch Där väljer du vilket makro du vill använda i körningen samt Källa/Source och Mål/Destination. Du har ju ett perfekt verktyg för det, så varför leta efter andra? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Batch är schysst om man har många bilder verkar det som. Jag har alltid gjort en Droplet i photoshop istället för batch. Lite jobbigare om du har så många som 1000 bilder...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Banned
|
ImageResizer lägger sig i högerklicksmenyn. Markera vilka bilder du vill resiza i utforskaren, högerklicka och välj ImageResizer
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|